0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Supermarkederne er ikke gearet til singlehusholdninger

Enkelte butikker har udskiftet mængderabat med mindre indpakninger.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rune Pedersen/Copyright: Rune Pedersen
Foto: Rune Pedersen/Copyright: Rune Pedersen

Singlekasse. Der er ikke mange færdige løsninger på markedet endnu. Hverken firmaer som Skagenfood eller retnemt.dk har løsninger, der henvender sig til singler. Aarstiderne har haft en singlekasse med måltider, men har opgivet den. i øjeblikket er deres kasse med basisvarer til singler, bl.a. 250 gram fuldkornspasta, 59 gram rosiner og et lille hvidkålshoved, den eneste på markedet.

Temaer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Temaer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der var en engang, hvor lillemor stoppede kummefryseren med tilbudsmad, og så levede familien en hel uge på god planlægning og supper kogt på skrog. For man vidste, at man ville spise hjemme hver aften den uge, og der var god tid til at få spist alt fra større kødstykker til kål og kartofler op, så udgifterne på måltiderne blev holdt nede, og intet gik til spilde.

Men sådan er det ikke længere. I dag er der nemlig 1,5 millioner singler i Danmark – et tal, der er steget med 30 procent alene siden 1986. En ny undersøgelse for Bolius foretaget af YouGov viser, at en tredjedel af singlerne mellem 30 og 49 år regner med at bo alene altid. Og det er præcis den aldersgruppe, der tidligere levede inden for kernefamiliens rammer.

LÆS ARTIKEL

Men supermarkederne er ikke fulgt med den demografiske udvikling. For de lægger stadig op til, at man køber grøntsager i store pakninger. Porrer klistret sammen i bundter med tre styk, to store engelske bøffer, tyve skiver pålæg og bakker med ti tomater ad gangen. Deres slagtilbud retter sig stadig mod kernefamilier med behov for kilovis af kød, kartofler og grøntsager. Og derfor er det umuligt at komme hjem med blot én bøf, to tomater, et enkelt hjertesalathoved og en peberfrugt. Det oplever adfærdsekspert Pernille Vind fra Perspective Lab, der i 25 år har lavet undersøgelser af danskernes måltider:

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter