Mad og drikke

Lav smoothies med Scheftelowitz

Bananer giver sødme. Pære giver bid. Men prøv også grød, frø og nødder, mener forfatteren bag ’Suveræne Smoothies’.

Mad og drikke

»Banen er smoothieblenderens bedste ven. Det gør din drik smooth og giver sødme, så du ikke behøver tilsætte sukker«.

»Hvis du har nogle brune bananer, så lad være at smide dem ud. Det er dér, de er allerbedst. Et godt tip er også at skære dem i stykker uden skræl og fryse dem. Så kan du også bruge dem som isterninger«.

Sådan lyder nogle af rådene fra forfatter og madskribent Tina Scheftelowitz. Hun har skrevet bogen ’Suveræne Smoothies’. Ifølge hende er det svært at komme galt af sted ved at smide en masse forskellige frugter i en blender.

OPSKRIFT

Du kan putte alle slags modne frugter i en smoothie. Men det er en god idé at følge sæsonen. Da er frugten bedst, lyder rådet fra Tina Scheftelowitz.

»Alle smoothies moder er nok den, hvor du tager nogle frosne bær og en banan og blender det med lidt juice eller et mælkeprodukt. Og så kan du jo også smage til med vanilje, krydderurter eller kanel. Men lige nu er det tid for eksotiske frugter, citrusfrugter og tørrede frugter. Sådan er det faktisk også helt frem til foråret, for i Danmark er der ingenting til smoothies på den årstid«, siger hun.

Kerner gør smoothien sund

Der er heller ingen grund til at holde sig tilbage fra at bruge nødder, kerner og gryn, lyder det fra hende. Det giver ekstra sundhed.

»Nødder og mandler giver god smag og gør smoothien mere crunchy. Og så har jeg virkelig fået nogle aha-oplevelser ved at komme græskarkerner i, hørfrø, havregryn og en rest havregrød. Det er godt i stedet for kosttilskud. Hørfrøkerner er supersunde. Hvis du blender dem, får du fibrene med og den sunde olie. Og når du også putter lidt gryn eller grød i, bliver smoothien mere mættende«.

OPSKRIFT

Grøntsager kan også bruges. Disse mere ’salte’ smoothies er ideelle som mellemmåltider, mener Tina Scheftelowitz.

»Jeg gør blandt andet det, at jeg køber nogle gode grønsagsjuicer i en helsekostbutik. Der findes mange gode slags på markedet. Blandt andet tomatjuice, gulerodsjuice og rødbedesaft, der kan lave nogle sjove striber. Du kan også blende blomkål, selleri, tomatjuice og krydderier, og så har du faktisk en Bloody Mary uden sprut i. Jeg er også ret glad for avokado. Det er grøntsagernes banan. Den gør drikken smooth«, siger hun.

Og skal smoothien så være med eller uden mælkeprodukter?

Ifølge Tina Scheftelowitz kan man gøre begge dele. Hvis man vælger at bruge dem, har det ikke den store betydning, om det er yoghurt, mælk eller mere sure produkter.

OPSKRIFT

»Man skal bare bruge det, man har i køleskabet. Hvis du bruger de syrnede mælkeprodukter, skal der tilsættes lidt mere væske i form af mælk eller juice, eller bliver drikken for tyk. Min favorit er yoghurt naturel med lav fedtprocent. For fedtet giver ikke noget til smagen. Du kan også bruge tykmælk, rismælk eller sojamælk. Jeg tror meget på den regel, der hedder ’tøm køleskabet’«.

LÆS ARTIKEL

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce