0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Den amerikanske brite

Animatoren, skuespilleren og filminstruktøren Terry Gilliam har andet og mere end tegnefilm til Monty Python på samvittigheden, selv om det i virkeligheden ikke er så lidt.

Navne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De fleste regner nok den generationsdefinerende komikertrup Monty Pythons Flying Circus for et både rent og særdeles britisk fænomen. Stiff upper lip og uddannelser fra universiteterne i Oxford og Cambridge er en del af historien. Men faktisk var der også en amerikaner blandt medlemmerne, nemlig Terry Gilliam, der i begyndelsen blot deltog om animator og således også skaber af de meget karakteristiske og i sammenhængen vigtige animationsfilm, herunder den indledende med foden, der tramper på det hele, ligesom gruppen trådte en hel tradition af pointeorienteret humor under fode. Lyden af marchmusik John Philip Sousas ’Liberty Bell March’ fremkalder for mange helt automatisk Terry Gilliams ekspansigt blomstrende tegninger, der ender med en lyd, der minder om en pruttepudes sørgmodige og umiskendelige sound. Så kom ikke her og bliv væk. Terry Gilliam er en endog uhyre vigtig person i humorens historie.

Han kom til verden i Minnesota, men voksede op Los Angeles, hvor han gik i skole og gjorde det godt. Han var toppen af poppen. Tårnhøjt gennemsnit, populær som bare pokker og blev kåret som mest lovende student i sin årgang. Men han var ikke interesseret i hverken at blive læge, advokat eller forretningsmand. For han havde opdaget det legendariske Mad Magazine, der dyrkede en sort og subversiv humor. Godt nok tog han lige en bachelorgrad i scient.pol, men så begyndte tresserne for alvor.

Terry Gilliam begyndte at interessere sig for politisk aktivisme, og han tog også hul på en kunstnerisk karriere. Han tegnede tegneseriestriber, blandt andet til magsinet Help!, hvor også en ung John Cleese tjente sine sporer. Og da bladet lukkede, pakkede han sit Habengut og drog til Europa. Og her fik han arbejde med at tegne animationsindslag til tv-programmet ’Do Not Adjust Your Set’, hvor også Eric Idle, Terry Jones og Michael Palin slog deres folder.

Senere dannede disse sammen med Cleese og Graham Chapman det skoledannende komikerensemble, og resten er i så henseende historie, som John Wade sagde tilbage i 1800-årene i en omtale af Napoleon.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce