Sætter man sig godt til rette i stolen for at lave en top ti over Woody Allens bedste film, kommer man på en svær opgave. Den lille bebrillede newyorker med de posede fløjlsbukser har lavet langt flere end ti rigtig gode film og mindst en håndfuld kandiderer til betegnelsen mesterværker. Noget lignende kan man ikke sige om mange andre instruktører.
Nu har Woody Allen så også været en ekstremt myreflittig instruktør. Han har stort set skrevet og instrueret en film om året siden 1977 og så løber det jo altså op. Ikke alt har været lige fantastisk. Siden midten af 1990’erne har kvaliteten været lige så ujævn som outputtet har været taktfast. Men også siden årtusindskiftet er det blevet til fuldtræffere som ’Match Point’ og ’Blue Jasmine’ plus en hel stribe hæderlige film – så som ’Vicky Cristina Barcelona’ og ’Irrational Man’.
Hvor Chaplin og Buster Keaton indtog dominerende positioner i filmens unge år, har de komiske genier haft anderledes svært ved at få fodfæste i moderne tider. Men også her skiller Woody Allen sig ud. Her er en genial komiker, der tog springet fra standup-mikrofonen til rollen som filminstruktør og viste sig at være en endnu mere sublim komiker, da først han lod den gode vittighed fusionere med en livlig tidsånd og dyb indsigt i menneskets veje og vildveje. Et blik der hverken var blegt for at bide skeer med Bergman eller Fellini med forbillederne holdt ud i kærlig, selvironisk armslængde.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind