Flysikkerhed. Overtrætte piloter begår farlige fejl i cockpittet.
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

Flysikkerhed. Overtrætte piloter begår farlige fejl i cockpittet.

Økonomi

Transportministeren underkender Trafikstyrelsens data om piloter

Hans Chr. Schmidt vil have EU-kommission til at vurdere piloters arbejdstider.

Økonomi

Trods gentagne forsikringer fra hans egne embedsmænd, om at flyvesikkerheden ikke er i fare, griber transportminister Hans Chr. Schmidt (V) nu ind og vil have EU-kommissionen til at genoverveje de regler, som tillader piloter at arbejde i op til 15 timer i træk.

En talsmand for Trafikstyrelsen sagde søndagen igennem, at styrelsens egne data afkræfter, at reglerne for piloternes arbejdstid skulle være skyld i dødtrætte piloter, der laver fejl og falder i søvn i cockpittet til fare for sikkerheden, som en undersøgelse i Politiken søndag viste.

Visse selskaber har presset reglerne til den yderste grænse,

Nu siger transportministeren:

»Jeg stoler så langt på Politikens undersøgelse, at jeg ikke længere kan lægge Trafikstyrelsens data til grund«.

LÆS ARTIKEL

Samtidig fastslår Trafikstyrelsen i et endnu ikke offentliggjort høringssvar om kommende EU-regler, at piloternes arbejdstidsregler giver problemer for sikkerheden.

I høringssvaret kræver styrelsen, at reglerne bliver strammet, fordi antallet af piloter, der indberetter fejl forårsaget af træthed – også kaldet fatigue – er »steget betydeligt de seneste to et halvt år«.

I 2008 afleverede piloter otte af den slags rapporter mod kun to for ti år siden. I de første fire måneder af 2011 er antallet foreløbig fire.

LÆS ARTIKEL

I høringssvaret langer Trafikstyrelsen især ud efter den nuværende 60-timersregel, som gør det muligt for et luftfartsselskab at sætte piloterne til at arbejde 60 timer om ugen – tre uger i træk.

En regel, der ifølge styrelsen »ikke lever op til sikkerhedskravet om at forhindre ophobet træthed« hos piloterne, og som kan »skabe fatigue for specifikke operationer og piloter«. Derfor kræver styrelsen en grænse på højst 100 timers arbejde fordelt på to uger. Høringssvaret strider umiddelbart mod Trafikstyrelsens forsikringer om, at de nuværende arbejdstidsregler er betryggende.
Styrelse vil have reglerne ændret

Trafikstyrelsens kommunikationschef, Thorbjørn Ancker, bekræfter, at styrelsen vil have reglerne ændret:

»Der er mulighed for at tolke dem på en måde, som ikke er hensigtsmæssig«, siger Ancker, der ellers i flere medier søndag erklærede sig »helt tryg« ved reglerne.

Hvordan kan I være trygge ved reglerne, hvis piloter kan blive ramt af fatigue?

»De overordnede rammer er gode nok, men der er brug for præciseringer. Vi har hørt om eksempler på, at visse selskaber inden for EU har presset reglerne til den yderste grænse. Og hvis den udvikling fortsætter, kan det være til fare for flyvesikkerheden«, siger Thorbjørn Ancker.
Rapporter om fatigue er steget betydeligt

Han understreger, at selv om styrelsen i høringssvaret skriver, at antallet af rapporter om fatigue er steget betydeligt, er de stadig så sjældne, at styrelsen ikke mener, der er nogen fare for flyvesikkerheden.

LÆS ARTIKEL Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) tror imidlertid ikke længere på sin egen styrelses data. Han vil nu gribe ind: »Når jeg spørger i Trafikstyrelsen, siger de, at vi har haft over 3.000 indberetninger, og kun 36 handler om det her. Og de ser ikke nogen problemer for trafiksikkerheden. Der må jeg bare sige, at efter Politikens undersøgelser er jeg jo klar over, at vi er forbi det punkt«. »Noget tyder på, at de nuværende regler for arbejdstiden ikke er de rigtige«, siger trafikministeren, der også kritiserer piloterne for ikke at indberette træthed.





Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce