Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Flysikkerhed. Overtrætte piloter begår farlige fejl i cockpittet.
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

Flysikkerhed. Overtrætte piloter begår farlige fejl i cockpittet.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Transportministeren underkender Trafikstyrelsens data om piloter

Hans Chr. Schmidt vil have EU-kommission til at vurdere piloters arbejdstider.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Trods gentagne forsikringer fra hans egne embedsmænd, om at flyvesikkerheden ikke er i fare, griber transportminister Hans Chr. Schmidt (V) nu ind og vil have EU-kommissionen til at genoverveje de regler, som tillader piloter at arbejde i op til 15 timer i træk.

En talsmand for Trafikstyrelsen sagde søndagen igennem, at styrelsens egne data afkræfter, at reglerne for piloternes arbejdstid skulle være skyld i dødtrætte piloter, der laver fejl og falder i søvn i cockpittet til fare for sikkerheden, som en undersøgelse i Politiken søndag viste.

Visse selskaber har presset reglerne til den yderste grænse,

Nu siger transportministeren:

»Jeg stoler så langt på Politikens undersøgelse, at jeg ikke længere kan lægge Trafikstyrelsens data til grund«.

LÆS ARTIKEL

Samtidig fastslår Trafikstyrelsen i et endnu ikke offentliggjort høringssvar om kommende EU-regler, at piloternes arbejdstidsregler giver problemer for sikkerheden.

I høringssvaret kræver styrelsen, at reglerne bliver strammet, fordi antallet af piloter, der indberetter fejl forårsaget af træthed – også kaldet fatigue – er »steget betydeligt de seneste to et halvt år«.

I 2008 afleverede piloter otte af den slags rapporter mod kun to for ti år siden. I de første fire måneder af 2011 er antallet foreløbig fire.

LÆS ARTIKEL

I høringssvaret langer Trafikstyrelsen især ud efter den nuværende 60-timersregel, som gør det muligt for et luftfartsselskab at sætte piloterne til at arbejde 60 timer om ugen – tre uger i træk.

En regel, der ifølge styrelsen »ikke lever op til sikkerhedskravet om at forhindre ophobet træthed« hos piloterne, og som kan »skabe fatigue for specifikke operationer og piloter«. Derfor kræver styrelsen en grænse på højst 100 timers arbejde fordelt på to uger. Høringssvaret strider umiddelbart mod Trafikstyrelsens forsikringer om, at de nuværende arbejdstidsregler er betryggende.
Styrelse vil have reglerne ændret

Trafikstyrelsens kommunikationschef, Thorbjørn Ancker, bekræfter, at styrelsen vil have reglerne ændret:

»Der er mulighed for at tolke dem på en måde, som ikke er hensigtsmæssig«, siger Ancker, der ellers i flere medier søndag erklærede sig »helt tryg« ved reglerne.

Hvordan kan I være trygge ved reglerne, hvis piloter kan blive ramt af fatigue?

»De overordnede rammer er gode nok, men der er brug for præciseringer. Vi har hørt om eksempler på, at visse selskaber inden for EU har presset reglerne til den yderste grænse. Og hvis den udvikling fortsætter, kan det være til fare for flyvesikkerheden«, siger Thorbjørn Ancker.
Rapporter om fatigue er steget betydeligt

Han understreger, at selv om styrelsen i høringssvaret skriver, at antallet af rapporter om fatigue er steget betydeligt, er de stadig så sjældne, at styrelsen ikke mener, der er nogen fare for flyvesikkerheden.

LÆS ARTIKEL Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) tror imidlertid ikke længere på sin egen styrelses data. Han vil nu gribe ind: »Når jeg spørger i Trafikstyrelsen, siger de, at vi har haft over 3.000 indberetninger, og kun 36 handler om det her. Og de ser ikke nogen problemer for trafiksikkerheden. Der må jeg bare sige, at efter Politikens undersøgelser er jeg jo klar over, at vi er forbi det punkt«. »Noget tyder på, at de nuværende regler for arbejdstiden ikke er de rigtige«, siger trafikministeren, der også kritiserer piloterne for ikke at indberette træthed.





Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden