0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Carlsberg sælger mindre af alt - undtagen ét ølmærke

Stort set samtlige af Carlsbergs mærker har oplevet tilbagegang i første halvår. Kun ét ølmærke er vokset.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Bubandt (arkiv)
Foto: Martin Bubandt (arkiv)
Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Carlsberg har været ramt af coronapandemien, og salget er gået tilbage over det meste af linjen i første halvdel af 2020.

Et positivt glimt midt i nedturen er den franske hvedeøl Kronenbourg 1664 Blanc, som har undveget tilbagegangen.

Det viser Carlsbergs halvårsregnskab, der er offentliggjort torsdag morgen.

Salget af 1664 Blanc steg med ti procent i første halvår. Det er især i Asien, at der er blevet drukket flere hvedeøl.

»1664 Blanc var en nøglefaktor - hvilket specielt skyldes særlig stærk vækst i Kina gennem første halvår«, skriver Carlsberg i regnskabet.

Omvendt var der en tilbagegang på 19 procent for Tuborg, 13 procent for Carlsberg og fire procent for Grimbergen. Salget af cideren Somersby er faldet to procent.

Fremgangen til den franske øl kunne dermed ikke forhindre, at Carlsbergs salg samlet er dykket mere end fire milliarder til 28,8 milliarder kroner i første halvår.

Samtidig er overskuddet faldet med lidt over 200 millioner til 2,86 milliarder kroner.

Historien bag Kronenbourg 1664-øllen går tilbage til 1952. Den blev lanceret i anledningen af, at den britiske dronning Elisabeth II blev kronet.

Blanc-udgaven er fra 2006. Den er ifølge Carlsberg i dag blandt de mest populære øl i Frankrig.

Tallet 1664 henviser til året, hvor bryggeriet Kronenbourg blev stiftet af Jérôme IV Hatt, hvis familie stod i spidsen for bryggeriet frem til 1978. Navnet Kronenbourg er først fra efter Anden Verdenskrig.

Kronenbourg-bryggeriet blev en del af Carlsberg i 2008. Det var i forbindelse med, at det danske bryggeri opkøbte bryggerigruppen Scottish & Newcastle.

ritzau

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden