En skribent har kaldt Legolands betalingsordning for »en anstødelig forretningsmetode«. Parken afviser kritikken.
Foto: Finn Frandsen

En skribent har kaldt Legolands betalingsordning for »en anstødelig forretningsmetode«. Parken afviser kritikken.

Rejser

Efter spring køen over-kritik: Nej, Legoland skammer sig ikke

For 600 kroner kan børn springe over køen i Legoland. For 300 kroner kan de springe over halvdelen af køen. Nogle er vrede. Legoland holder fast: »Udlandet efterspørger det«.

Rejser

Da folkeskolelærer Julie Leisner lørdag den 27. maj besøgte Legoland i Billund blev hendes barndoms forestilling om Danmark som et land, hvor de rige ikke kan springe over i køen, bare fordi de er rige, skudt ned.

Hun var sammen med sin syv år gamle fætter og resten af familien, og selv om der var mange mennesker, og de skulle stå i kø i op til 25 minutter, var det til at leve med, fordi solen skinnede, og sådan er det nu en gang i Danmark.

Man står i kø til det bliver ens tur. Sådan er det bare ikke. I Legoland, kan de, der har råd, købe deres børn frem i køen, hvis de investerer i en såkaldt Q-bot, som er en elektronisk bibber, og i et debatindlæg, der er dagens mest læste i Politiken, kalder Julie Leisner det usmageligt og skriver:

»Det gør mig vred ved tanken om, at Legoland, som for mig har samlet Danmark i generationer, nu adskiller og gør forskel på børn. Det er for mange børnefamilier en stor udskrivelse at tage i forlystelsesparker som Legoland, og derfor mener jeg, at alle skal have lige ret og adgang til forlystelserne, da alle har betalt for den samme indgang«.

Indlægget har fremkaldt skarpe reaktioner i debatsporet, og Julie Leisner slutter indlægget af med at skrive.

»Det er en ommer, Legoland«!

Men det er det ikke. De, der vil betale mest, vil fortsat komme forrest i køen, siger pressetalsmand hos Legoland, Julie Sloth Blumensaat.

»Vi er en forlystelsespark med mange internationale gæster, og i forlystelsesparker rundt om i verden er det her et produkt, man har, fordi der er efterspørgsel på det. Det er der også hos os, og derfor vi har det. Jeg er selvfølgelig ked af, at hun har haft en dårlig oplevelse, men det et produkt vi har, det er et produkt vi har haft længe, og det er ikke noget, vi har tænkt os at lave om på«, siger Julie Sloth Blumensaat.

Sølv, guld og platinium

Hun forklarer, at gæsterne i Legoland i mange år har kunnet købe sig uden om køerne. Det nye er, at forældrene kan købe den såkaldte Q-bot. Den kan fås i sølv, guld og platinium. En i sølv koster 149 kroner, en i guld koster 299 kroner, en i platinium koster  599 kroner, og på sin hjemmeside skriver Legoland:

»Ved leje af en Silver Q-bot har I samme ventetid som alle andre, men I slipper for at vente ved aktiviteten, og kan i stedet nyde parkens andre forlystelser. Vælger I en Gold Q-bot, er jeres ventetid ca. 50 % mindre end den eksisterende ventetid ved forlystelsen. Og vælger I en Platinum Q-bot, kan I gå næsten direkte til jeres yndlingsforlystelser uden ventetid, og I kan booke igen og igen«.

Lille omsætning

Julie Leisner kalder Legolands Q-bot for »en anstødelig forretningsmetode, der adskiller og gør forskel på børn«, men på spørgsmålet om det er rimeligt, at de riges børn kan komme foran i køen, svarer Julie Sloth Blumensaat.

»Jeg kan ikke gøre mig til dommer over, hvem der køber det her produkt. Men vi oplever, at der kommer familier langvejs fra, som prioriterer at købe produktet. Hvor man som dansker måske kan komme flere gange i Legoland, så har de udenlandske gæster den her ene store tur, så derfor prioriterer de at købe produktet«.

Er det alligevel ikke, som om I skjuler det lidt?

»Nej, det er ikke noget, vi skjuler. Det er faktisk ret tydeligt, når man besøger Legoland, at man på nogle dage kan købe det her produkt. Hvis man går på vores hjemmeside, kan man også læse, hvad det indebærer. Men det er på et ret begrænset antal dage, og derfor kan det være nyt for mange«, siger Julie Sloth Blumensaat.

Hun oplyser, at når Legoland gør hele året op, så er det under en procent af alle deres ture, der bliver kørt via Q- bot. Så omsætningen på produktet er begrænset.

»Det er mest på de dage i højsæsonen, hvor der er rigtig mange gæster fra udlandet«.

Så det er ikke noget, i skammer jer over?

»Nej. I udlandet er det helt normalt. Derfor har vi valgt at have det i vores park, og det er ikke noget, vi skammer os over«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce