Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nyt pastjek i Københavns Lufthavn kan forsinke passager, men lørdag morgen gik det glat for passagererne.

Nyt pastjek i Københavns Lufthavn kan forsinke passager, men lørdag morgen gik det glat for passagererne.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Passagererne slap for kø på første dag med skærpet paskontrol

Politiets nye paskontrol i Københavns Lufthavn har premiere på en stille lørdag. Fra morgenstunden forløb trafikken uden problemer.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den skærpede paskontrol i Københavns Lufthavn i Kastrup, der gennemføres af politiet, fik en stilfærdig start lørdag morgen. Klokken 6.15 var der længere kø ved Lagkagehuset end i paskontrollen.

Ekspeditionstiden på at få en kop kaffe var også noget højere end under det nye pastjek, hvor politiet skal foretage scanninger af alle pas, og det tager 20 sekunder per pas.

Indtil nu har politiet ofte kun gennemført stikprøver af pas, men det er efter krav fra EU, at der nu gennemføres en mere grundig kontrol, når flyrejsen går til eller fra lande, der ligger uden for Schengenområdet. Det vil sige for eksempel USA, Thailand og Storbritannien.

Lige netop disse lande var der ikke mange afgange til lørdag morgen, hvor Politiken fangede en nordmand, der var ankommet i Finger C, hvor fly fra lande uden for Schengenområdet ankomer.

Måtte du stå i kø i paskontrollen?

»Næ, ikke mere end normalt«.

Kulørte tips skal nedbringe 'fumletid'

Rødt: Find passet frem.

Gult: Åbn passet på billedsiden.

Grønt: Ræk passet frem mod pasbetjenten.

Foto: Allan Graubæk

Foto: Allan Graubæk

Med disse kulørte tips håber lufthavnen at nedbringe det, de kalder ’fumletiden’ – altså, at folk når helt hen til kontrolboksene, inden de finder passet frem.

Det ser ud til at hjælpe. Politiken studerede folks adfærd her til morgen, og mange stoppede op i god tid inden paskontrollen og fik hentet passet frem.

Københavns Lufthavn mener selv, at den har forberedt sig så godt som muligt på den skærpede paskontrol og er opmærksom på, at der kan opstå køer ved paskontrollen. Denne lørdag er dog en ret stille dag med forventede 72.000 passagerer. På hverdage kan der være over 90.000 passagerer, og i den kommende efterårsferie forventer lufthavnen dage med over 100.000 passagerer.

»Vi har ekstra bemanding i vores servicepersonale fra lørdag morgen. Vi har langt flere på vagt end på en normal lørdag. Vi har folk på begge sider af paskontrollen, så de kan hjælpe folk både ved afgang og ankomst. Hvis du er ved at komme for sent, kan de hjælpe dig hurtigere frem. De kan også fortælle dig, hvordan du bruger den automatiske paskontrol, og de kan hjælpe dig med at finde frem til dette rette fly«, siger Kasper Hyllested, pressechef i lufthavnen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Foto: Allan Graubæk

Foto: Allan Graubæk

Der var dog ikke noget servicepersonale til stede i en periode, da Politiken var ved paskontrollen i afgående retning ved Finger C lørdag morgen ved 7.30-tiden.

Forsinkelse kan give bagagebøvl

Hvis en passager bliver forsinket ved ankomsten, kan det give problemer med bagagen. Hvis du står i kø, kan du ikke hente din kuffert på bagagebåndet. Hvis den kører rundt der uden at blive afhentet, kan det betyde, at næste sending bagage ikke kan komme op på båndet.

»Vi har lavet en løsning, hvor bagagehandlerne kan vente med at lægge bagagen op på båndet, hvis passagererne er forsinket af kø. Vi kan bruge en standplads som midlertidig parkering for bagagen, hvis der er behov for det. På den måde skal vi prøve at undgå, at en forsinkelse i paskontrollen kommer til at påvirke andre fly«, siger Kasper Hyllested.

Den situation, lufthavnen frygter mest er, at der går kludder i ankomsten for de store fly, der flyver på oversøiske ruter. Hvis de ankommer for tæt på hinanden, kan der pludselig være op til 2.000 mennesker i gangen hen mod paskontrollen.

Rejsende med et flyselskab som Singapore Airlines vil stort set altid ankomme med indtjekket bagage. Enten skal de have fat i bagagen i  lufthavnen, fordi de skal flyve videre, eller også skal bagagen overføres til et forbindelsesfly.

Salgschef Alan Hoffery, Singapore Airlines, kender til lufthavnens plan om at opbevare bagagen på en særlig standplads i tilfælde af forsinkelse:

»Det betyder, at bagagen bliver transporteret ad to omgange. Er der sat folk nok på opgaven til, at det kan ske uden forsinkelser? Folk bliver meget irriterede, hvis de skal stå for længe og vente på at få deres bagage«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Foto: Allan Graubæk

Foto: Allan Graubæk

Singapore Airlines har sit personale på plads til at hjælpe folk gennem paskontrollen og videre til bagageudleveringen:

»Før landing i København fortæller vi i flyet, at der er en skærpet paskontrol, der kan give ekstra ventetid. Når den sidste passager har forladt flyet, følger vi efter som en bagtrop og kan hjælpe, hvis det begynder at knibe med tiden«, siger Alan Hoffery.

Et tip fra lufthavnen: Hvis du skal skifte fly, og du stadig står i paskøen, når der er 45 minutter til den nye afgang, så har du måske for lidt tid til at nå frem. Derfor skal du prøve at få hjælp til komme hurtigere frem i køen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Strassbourg - EU - Parlament - Parliament - Europa - afstemning - Vote - Portræt - Reportage (ikke Brussel)

    På søndag har du chancen for at sætte dit eget lille personlige præg på, hvordan EU i fremtiden skal tackle nogle af Danmarks og klodens helt store udfordringer. Men hvor mange af de beslutninger, som lægger rammerne for vores hverdag, træffes egentlig i Bruxelles?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

Forsiden