0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skal flyselskabet hjælpe, hvis man er fanget i paskontrollen og ikke når sit fly?

En dansk familie måtte købe nye flybilletter, da de missede deres forbindelsesflytil København. Ja, flyselskabet skal hjælpe, siger forbrugerorganisationer. Nej, siger flyselskaberne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Joachim Adrian (arkivfoto)
Foto: Joachim Adrian (arkivfoto)

Hvordan er man egentlig stillet, hvis man på grund af kø i eksempelvis paskontrollen ikke når sit fly?

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En dansk familie befandt sig i juli i en situation, man som rejsende meget gerne vil være foruden. De nåede ikke deres forbindelsesfly fra Riga til København. Flyselskabet ville ikke ombooke familien, som derfor måtte købe tre ny flybilletter til 9.200 kroner.

De havde købt billetterne direkte hos flyselskabet, Air Baltic, og de skulle flyve fra København, over Air Baltics baselufthavn i Riga i Letland, og til den georgiske by Tblisi. Returflyvningen var samme rute, og det var her, det gik galt. De havde kun 45 minutter under mellemlandingen i Riga, før forbindelsesflyet mod København afgik. Men familien, som består af en far og to drenge på 14 og 16 år blev opholdt i tolden samt paskontrollen, og samtidig er de af den opfattelse, at gaten, hvorfra flyet til København afgik, blev flyttet. Da de nåede til den rigtige gate, var den lukket.

Det skal nævnes, at Air Baltic afviser, der har været gateskifte, ligesom Politikens kommunikation omkring flyrejsen er foregået gennem Niels Andersen, som er en slags mentor for familien. Faderen er dansk statsborger, men iransk født, og han er handikappet som følge af at være udsat for tortur. Derfor er det Niels Andersen, som har booket rejsen for familien og hjulpet med alt det praktiske. Da han bookede flybilletterne for familien, formodede han, at 45 minutters transfertid burde være til at nå, når Air Baltic tilbyder den samlede billet, og selskabet i øvrigt må have erfaringer angående tidsforbrug i forbindelse med told- og paskontrol i Riga Lufthavn.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce