Det er ikke muligt for SAS at sige, hvornår selskabet kan begynde sine flyvninger fra de nye baser i London og Malaga.
Foto: Thomas Borberg

Det er ikke muligt for SAS at sige, hvornår selskabet kan begynde sine flyvninger fra de nye baser i London og Malaga.

Rejser

SAS udskyder igen åbningen af omstridte spare-flyvninger

Den sidste formelle godkendelse fra de irske myndigheder mangler, før SAS kan åbne sine baser i London og Malaga.

Rejser
FOR ABONNENTER

Først hed datoen 29. oktober. Så 3. december og siden hen den 10. Endelig var det så meningen, at SAS i morgen 14. december skulle sende sine irsk-registrerede fly på vingerne for første gang.

Men det kommer ikke til at ske. For Scandinavian Airlines Ireland mangler den endelige godkendelse fra de irske myndigheder, forklarer pressechef i SAS, Mariam Skovfoged.

»Vi har leveret en masse materiale til de irske myndigheder, som de skal gennemgå i forhold til at starte et selskab op. Før måtte vi udskyde flyvningerne, fordi vi manglede fly, men de er kommet, så nu er det en myndighedsgodkendelse, vi afventer«.

SAS åbner et datterselskab i Irland for at kunne flyve fra to nye baser i henholdsvis London og Malaga. Det nordiske flyselskab får med den nye selskabskonstruktion blandt andet mulighed for at ansætte medarbejdere på billigere vilkår og sænke lønudgifterne i forhold til skandinavisk niveau. I alt mener SAS at kunne spare mellem 20 og 30 procent på lønomkostninger ved oprettelsen af det nye selskab og de nye baser.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce