Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Christian Charisius/Ritzau Scanpix
Foto: Christian Charisius/Ritzau Scanpix

En tekniker styrer strømstikket hen til krydstogtskibet 'Aidasol', så det kan modtage landstrøm i Hamburgs havn. Strømmen, som også kaldes 'Cold Ironing' eller on shore power, skåner både miljøet for sundhedsskadelig røg og klimaet, fordi strøm er langt mindre CO2-belastende end en skibsmotor.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Krydstogtselskaber: Giv os strøm på havnene

Mange krydstogtskibe kan tage imod strøm, når de ligger til kajs, men kun en brøkdel af havnene kan give strøm. Miljøministeren vil tage sagen op i Nordisk Ministerråd og EU.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der skal et stort strømstik til, når et skib med knap 6.000 passagerer slutter sig til en havnebys strømforsyning. Ikke desto mindre arbejder flere af de store krydstogtselskaber med at installere stik og være klar til at koble sig på. Det gælder både verdens største krydstogtselskab, ’Carnival Corporation’, som har installeret anlæg til landstrøm i 63 ud af sine godt 100 skibe. Og det gælder Norwegian Cruise Line, hvor 5-6 ud af 26 cruiseskibe kan tage landstrøm.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden