0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Krydstogtselskaber: Giv os strøm på havnene

Mange krydstogtskibe kan tage imod strøm, når de ligger til kajs, men kun en brøkdel af havnene kan give strøm. Miljøministeren vil tage sagen op i Nordisk Ministerråd og EU.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Christian Charisius/Ritzau Scanpix
Foto: Christian Charisius/Ritzau Scanpix

En tekniker styrer strømstikket hen til krydstogtskibet 'Aidasol', så det kan modtage landstrøm i Hamburgs havn. Strømmen, som også kaldes 'Cold Ironing' eller on shore power, skåner både miljøet for sundhedsskadelig røg og klimaet, fordi strøm er langt mindre CO2-belastende end en skibsmotor.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der skal et stort strømstik til, når et skib med knap 6.000 passagerer slutter sig til en havnebys strømforsyning. Ikke desto mindre arbejder flere af de store krydstogtselskaber med at installere stik og være klar til at koble sig på. Det gælder både verdens største krydstogtselskab, ’Carnival Corporation’, som har installeret anlæg til landstrøm i 63 ud af sine godt 100 skibe. Og det gælder Norwegian Cruise Line, hvor 5-6 ud af 26 cruiseskibe kan tage landstrøm.

Desværre kan skibene kun få den ønskede landstrøm i én sølle procent af de havne, de anløber, oplyser Kevin Bubolz, europæisk direktør i Norwegian Cruise Lines (NCL).

»Der er utrolig få havne med landstrøm. Det er derfor, ikke alle vores skibe er indrettet til at modtage det. I Alaska, som vi kommer tilbage hver sommer, og hvor der er landstrøm, er skibene indrettet til det«, siger Kevin Bubolz og efterlyser, at landene bliver enige om en international standard for, hvordan systemerne skal bygges.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce