0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Togtur til Stockholm blev både drøm og mareridt

Politikens Poul Husted har ikke bil og bruger altid cykel og offentlig transport. Det kan give både positive og negative oplevelser som på en tur-retur-togtur i juni 2019 fra København til Stockholm med det svenske Snabbtåget. Rejsen forløb perfekt på udturen, men på hjemturen gik det helt galt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Poul Husted
Foto: Poul Husted

Lokofører Henrik Strand har et sikkert greb om kontrolleren, som han bruger til at køre og bremse toget. Når kontrolleren føres fremad, accelerer toget, og når den føres tilbage, bremses. toget.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Præcis kl. 8.23 fører lokomotivfører Henrik Strand langsomt kontrolleren frem, og højhastighedstoget Snabbtåg 530 ruller ud fra spor 26 på sydsiden af Tietgensbroen på Københavns Hovedbanegård med kurs mod Stockholm. Ifølge SJ’s køreplan skal vi nå den svenske hovedstad i løbet af 5 timer og 13 minutter.

»Toget, en X 2000’er, har en tophastighed på 200 kilometer i timen, så vi skal nok få jer rettidigt frem til Stockholm. Selv skal jeg kun køre jer til Malmø. Derfra kører et andet tog tilbage til København«, fortæller Henrik Strand, mens han holder skarpt øje med skærmen på førerbordet og samtidig trykker på tyfonen, som er det trykluftdrevne horn, der bliver brugt som advarselssignal, når f.eks. som her en hund kommer for tæt på skinnerne.

Henrik Strand har arbejdet for SJ i 16 år, dog afbrudt af en pause. Han siger, at det bedste ved at være lokofører er, at »man altid er på vej«.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere