0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mads Nissen
Foto: Mads Nissen

SAS står som mange andre flyselskaber i en meget svær situation, efter coronavirus har lagt luftfarten ned. Nu præsenterer selskabet en redningspakke.

SAS-redningsplan bygger på nye besparelser

Den danske og svenske stat skal eje mere af SAS, og der skal spares milliarder, lyder det i redningsplan.

Rejser

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der skal de næste år frem mod 2022 spare det, der svarer til 2,8 milliarder danske kroner i luftfartsselskabet SAS. Det fremgår af den redningsplan, som SAS har lagt frem tirsdag.

Planen bygger blandt andet på, at den danske og svenske stat skyder nye penge i SAS, hvilket også medfører, at den danske og svenske stat øger sine ejerandele fra omkring 14 procent til 20 procent.

I alt skal redningsplanen sikre SAS nye penge i kassen - fra både de to stater men også andre parter - for 8,5 milliarder kroner.

Planen har fået opbakning fra både den danske og svenske regering samt den tredjestørste aktionær i SAS, Knut og Alice Wallenberg Fondet.

»Det er afgørende, at vi nu har fået opbakning til den her rekapitalisering. Uden det her vil SAS ikke klare sig gennem den her Covid-19-krise«, siger SAS' topchef, Rickard Gustafsson, til Ritzau Finans.

»For aktionærerne kommer den her plan til at betyde en udvanding«.

Udvandingen sker, fordi SAS henter sine penge ved at udstede nye aktier. Det betyder, at de nuværende aktier i SAS udgør en mindre ejerandel af SAS.

Redningsplanen skal få SAS gennem de problemer, som udbruddet af coronavirusset og de efterfølgende restriktioner for internationale rejser har udløst.

SAS venter først en normal drift igen i 2022. Derfor er et gennemgående element i redningsplanen at nedbringe udgifterne, så de matcher de faldende indtægter.

Selskabet skal gennemgås fra top til bund

De spareplaner kan allerede mærkes blandt SAS' ansatte. Mandag kunne SAS oplyse, at en større fyringsrunde betyder, at næsten 1600 ansatte i Danmark ender med at miste sit job.

Samtidig er SAS ved at rulle flyene ud på startbanen igen i juli. Her genåbner en lang række ruter, der skal sørge for, at SAS hurtigst muligt begynder at få indtægter fra passagerer igen.

Ifølge Rickard Gustafsson skal SAS fremover satse på sin »moderne« flåde af fly, og så skal hele selskabet fra top til bund gennemgås for at blive mere konkurrencedygtig.

Ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank, er investeringen i SAS vigtig.

»Som lille åben økonomi er vi afhængige af at handle med andre, og det kræver, at der er god vej ind og ud af Danmark. Det garanterer SAS, i og med at man bruger Københavns Luthavn som knudepunkt«.

»Der har været meget overflødigt fedt at skære fra, og det er der ret beset stadig. Så nu skal man i gang med at genrejse SAS i en struktur, som er mindre kompleks og mere effektiv«, lyder det.

Ritzau

Læs mere:

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne

    Henter…
  • Brendan Smialowski/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden
    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden

    Henter…

    Joe Biden er favorit til at vinde det amerikanske valg til november, og foran ham venter en lang og beskidt valgkamp. Inden for den næste måned skal han vælge sin vicepræsidentkandidat. Og den beslutning er endnu vigtigere for Biden, end den har været for andre kandidater.

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (1): Hippier, rock med rock på – og kunsten at score en kasse bajere
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (1): Hippier, rock med rock på – og kunsten at score en kasse bajere

    Henter…

    Tag med på en lydrejse til Roskilde Festival i dette første afsnit af musikpodcastserien ’Roskilde i hjertet’, som fortæller om de første årtier: 1970’erne og 1980’erne. Hør første afsnit her.