Luftfartsbranchen er overrasket og chokeret over, at bilkommissionen med den tidligere Dong-direktør Anders Eldrup i spidsen har foreslået, at en passagerafgift på 100 kroner for flyrejser skal være med til at finansiere omstillingen fra benzin- og dieselbiler til elbiler. Passagerafgiften kan være med til at ødelægge eller udskyde flybranchens egen grønne omstilling.
Så skarpt formulerer direktøren i Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL), Michael Svane, reaktionen på offentliggørelsen af bilkommissionens rapport.
»Jeg er forundret over, at man ved en omlægning af bilbeskatningen lige pludselig hiver luftfarten ind som et finansieringselement. I teksten kan jeg dog se, at bilkommissionen har forståelse for, at flybranchen er i knæ og derfor først vil bringe passagerafgiften i spil, når forholdene i flybranchen er mere normale efter coronaen«, siger Michael Svane.
I Eldrup-kommissionens rapport står der, at »en passagerafgift på 100 kr. per. flyrejse skønnes med betydelig usikkerhed at kunne bidrage med ca. 1,3 milliarder kr. årligt«. Det er ikke undgået kommissionens opmærksomhed, at der hverken er en national beskatning af flytransportens forurening eller moms, for som Anders Eldrup tirsdag sagde til Politiken:
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind