0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Flybranchen: Passagerafgift kan ødelægge flybranchens egen grønne omstilling

Brancheforeningen Dansk Luftfart er imod, at en afgift på flypassagerer skal bidrage til at finansiere omstillingen fra benzin- og dieselbiler til elbiler. Det kan hindre og forsinke flybranchens egne grønne initiativer.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Bilkommissionen foreslår, at en flyafgift skal være med til at finansiere den grønne omstilling på transportområdet.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Luftfartsbranchen er overrasket og chokeret over, at bilkommissionen med den tidligere Dong-direktør Anders Eldrup i spidsen har foreslået, at en passagerafgift på 100 kroner for flyrejser skal være med til at finansiere omstillingen fra benzin- og dieselbiler til elbiler. Passagerafgiften kan være med til at ødelægge eller udskyde flybranchens egen grønne omstilling.

Så skarpt formulerer direktøren i Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL), Michael Svane, reaktionen på offentliggørelsen af bilkommissionens rapport.

»Jeg er forundret over, at man ved en omlægning af bilbeskatningen lige pludselig hiver luftfarten ind som et finansieringselement. I teksten kan jeg dog se, at bilkommissionen har forståelse for, at flybranchen er i knæ og derfor først vil bringe passagerafgiften i spil, når forholdene i flybranchen er mere normale efter coronaen«, siger Michael Svane.

I Eldrup-kommissionens rapport står der, at »en passagerafgift på 100 kr. per. flyrejse skønnes med betydelig usikkerhed at kunne bidrage med ca. 1,3 milliarder kr. årligt«. Det er ikke undgået kommissionens opmærksomhed, at der hverken er en national beskatning af flytransportens forurening eller moms, for som Anders Eldrup tirsdag sagde til Politiken:

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts