0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Boeings ulykkesramte fly får igen lov til at flyve

Efter to ulykker i 2018 og 2019 har Boeings 737 Max-fly ikke måttet flyve. Det får de nu lov til igen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mike Blake/Ritzau Scanpix
Foto: Mike Blake/Ritzau Scanpix

En række af flyselskabet Southwest Airlines Boeing 737 MAX 8-maskiner er parkeret ved Victorville Airport i Californien.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter at det i mere end halvandet år ikke har været tilladt at flyve med Boeings ulykkesramte 737 Max-fly, får de igen lov til at komme på vingerne.

Det skriver flere medier, herunder nyhedsbureauerne Reuters og dpa.

Ifølge Reuters får Boeing, der er en amerikansk flyproducent, onsdag af de amerikanske luftfartsmyndigheder lov til at benytte sine 737 Max-fly.

Det har ikke været tilladt i 20 måneder, efter at to 737 Max-fly i 2018 og 2019 med få måneders mellemrum styrtede ned med folk om bord.

I alt døde 346 personer i de to flystyrt, der fandt sted i Indonesien og Etiopien.

Reuters skriver, at de amerikanske luftfartsmyndigheders tilladelse til at bruge 737 Max-fly sker på visse betingelser.

Blandt andet kommer flyene til at skulle benytte ny software. Der bliver også stillet krav om ny træning af piloter.

Kravene skal tage hånd om de problemer, der menes at have ligget til grund for de to flystyrt i 2018 og 2019.

På grund af et særligt sikkerhedssystem blev flyenes næser således ved med at pege nedad, selv om piloterne forsøgte at genvinde kontrollen.

I et interview med Reuters har Steve Dickson, der er chef for de amerikanske luftfartsmyndigheder, sagt, at man har gjort alt for at sikre, at ulykker som dem i 2018 og 2019 ikke sker igen.

Han siger, at de krav, man stiller til brugen af 737 Max-flyene, ’har fjernet det, der var årsag til de specifikke ulykker’.

ritzau

Læs mere:

Annonce