FORGÆVES. Du prøver den ene browser efter den anden, men computeren på feriehotellet vil bare ikke gå på nettet. Det kan skyldes hensyn til sikkerheden.
Foto: Paul Sakuma/AP

FORGÆVES. Du prøver den ene browser efter den anden, men computeren på feriehotellet vil bare ikke gå på nettet. Det kan skyldes hensyn til sikkerheden.

Hoteller

Koks på feriehotellet: For ringe wifi-forbindelser forhindrer dig i at komme på nettet

Sikkerheden på et hotels trådløse netværk kan være så ringe, at en computer nægter at gå på. Men man kan slække på sikkerheden.

Hoteller

En nedslående besked kommer frem på computerskærmen, da Politikens journalist fra sit hotelværelse for nogle uger siden forsøgte at gå ind på politiken.dk.

»Denne side kan ikke vises«. Sært nok – for det kunne den godt dagen før på et andet hotel.

Det skete på et Best Western-hotel i USA, hvor det nærmest er en selvfølge, at gæsterne går på nettet med computer eller smartphone. På samme hotel gik den medbragte iPhone uden problemer på nettet, mens Lenovo-pc’en bare stod og hakkede i det.

Den vigtige startside kom aldrig frem

Problemet med laptoppen var, at den ikke ville vise den startside, hvor man skal indtaste password til Best Westerns gratis netværk. Måske fordi browseren kunne fastslå, at sikkerheden i forbindelsen var for ringe.

Man kan muligvis løse problemet ved at justere lidt på computerens sikkerhedsindstillinger (se faktaboksen), men det kan have sine omkostninger, hvis man gør det.

Uvedkommende vil dermed have lettere ved at hacke sin ind i éns netbank, Facebook eller mailkonto:

Tænk over sikkerheden

»Sikkerheden på den slags forbindelser er ret ringe. Alle bruger dem uden at tænke over de mulige følger«, siger Per Palmkvist Knudsen, it-direktør i JP/Politikens Hus.

Han råder derfor til, at man kun går ind på netsider, der rummer følsomme oplysninger – som f.eks netbank – hvis man kan logge på med en ekstra bekræftelse ud over brugernavn og password.

Disse to koder kan nemlig aflures af it-svindlere, der kigger med på den usikre forbindelse.

Pas på koden til netbank

Men hvis man logger på netbanken med de sekscifrede talkoder fra nøglekortet, er det underordnet, om svindlerne aflæser den kode.

Den kan nemlig kun bruges én gang. Adgang til netbank via smartphone foregår typisk med den samme kode hver gang.

Og hvis den bliver afluret, er der adgang for svindlere.

Per Palmkvist Knudsen siger også, at man som normal hotelgæst har svært ved at gennemskue, hvor forbindelsen er bedst. Det kommer helt an på det udstyr, hotellet anvender.

»Hvis jeg ikke kan få forbindelse, går jeg ned i lobbyen eller i restauranten.

Det er åbenbart der, de er mest opmærksomme på, at der er god forbindelse. Jeg går som regel på nettet tidligt om morgenen, for der går det altid hurtigere«.

Manglende hastighed

At netforbindelsen gik langsomt var et af klagepunkterne i et hoteltjek, Politiken bragte efter et ophold på Scandic i sydsvenske Karlskrona. Om eftermiddagen gik det fint, men om aftenen så langsomt, at det var stort set ubrugelig.

Det var ikke behagelig læsning for Sune Nielsen, der har titel af IT Delivery Service Manager.

Han understreger nemlig, at Scandic har foretaget en markant opgradering af internetforbindelsen på alle hoteller.

Det skulle betyde, at man altid er sikret en god hastighed på nettet uanset tidspunkt på døgnet.

Meget mere grej nu end før

Scandic tager samtidig højde for, at gæsterne har meget mere internetkrævende grej med end tidligere:

»For 4-5 år siden kunne det måske være én enhed (computer, smartphone etc. red) på hvert andet værelse. Nu er vi gearet til at klare 10 enheder per værelse. Standarden siger eller 8 enheder per værelse, men vi vil ikke være bagud fra starten«, siger Sune Nielsen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Politiken klagede ikke til hotellet i Karlskrona over det sløve net, og Sune Nielsen kan ikke uden videre opspore årsagen til fejlen.

Men han siger, at det hos Scandic ikke nytter noget at rende rundt i hotellet med sin computer for måske at finde en bedre forbindelse i lobbyen eller baren. Det er heller ikke sikkert, at personalet kan hjælpe, for de er ikke nødvendigvis it-uddannede.

»Vi vil helst have, at du ringer til vores hotline. Der sidder folk, der har forstand på sagen, og de kan måske løse problemet ved at spørge ind til dit udstyr. Måske har du valgt en forkert indstilling et sted«, siger Sune Nielsen.

Lige så vigtigt som en seng

Hvor vigtigt wi-fi er for nutidens rejsende, illustreres af en artikel i den amerikanske avis USA Today.

Et panel af hyppigt rejsende, Road Warriors, drøfter med mellemrum aktuelle rejseemner, og for nylig var det netop wi-fi, der var på dagsordenen.

»Wi-fi skal bare være der, og det skal være hurtigt og gratis. Wi-fi er lige så selvfølgeligt som en seng på værelset, og jeg vil heller ikke betale gebyr for at få seng«, sagde en af paneldeltagerne til avisen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden