Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
FALS SIMON
Foto: FALS SIMON

Turister. Hvorfor vælger turisterne Danmark, og hvad skriver de på de sociale medier om os, når de er i landet? Det mener turismeforsker Janne Liburd man burde undersøge mere nøje for derigennem at løfte serviceniveauet.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ekspert: Endelig kommer der en turismeplan

Der er brug for at vide mere om, hvorfor turister vælger Danmark, mener Janne Liburd.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Endelig kommer der en plan for turismen i Danmark.

Sådan lyder det fra Janne Liburd, lektor og turismeforsker på Syddansk Universitet om en vækstplan, der netop i dag blev præsenteret af Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S).

»Vækstplanen er velkommen blandt forskere og i erhvervet, fordi det er første gang, vi får en decideret plan. Og det er glædeligt med en erkendelse fra politisk hold om, at der skal andre initiativer til for at løfte turismen«, siger Janne Liburd, der dog tilføjer, at der ligger en masse åbne spørgsmål om, hvordan den udmøntes.

Aftalen, som regeringen har indgået med en række af Folketingets partier, indeholder en række initiativer, som skal løfte turismen og ændre den negative udvikling, som dansk turisme er inde i. Danmark er ikke nær så god til at tiltrække turister som andre europæiske lande, og det skal der gøres noget ved. Helt konkret er målet, at Danmark frem til 2020 skal vækste samme niveau som andre europæiske lande.

Det betyder ifølge Visit Denmarks prognoser, at Danmark skal øge omsætningen på turistområden med fire milliarder kroner i 2020 sammenlignet med 2012.

»Jeg er glad for, at det er blevet et strategisk satsningsområde, men jeg håber, det bliver underbygget med forskning, så vi får en mere bæredygtig udvikling. I mange år har man sagt, at vi skal have mere turisme uden rigtig viden om, hvordan vi så gjorde det«, lyder det fra Janne Liburd.

Hun roser, at man med vækstplanen tør pege på nogle konkrete områder, der skal fokuseres på, når turismen i Danmark skal styrkes. For turistdestinationerne rundt om i landet har forskellige styrker og er unikke på hver deres måde, men det er ikke nødvendigvis synligt for turisten, der overvejer at holde sin ferie i Danmark.

»Her vælger man at satse på eksempelvis kystturismen og storbyturismen med København som fyrtårn og have mere fokus på byens særlige styrke, end det har i dag«.

Uhyre forældet tankegang

Blandt indsatsområderne er også et løft af service og kvalitet i turismen på de danske feriesteder. Danmark er et af de dyreste lande i Europa at være turist i, primært fordi Danmark sammenlignet med nabolandene har et højere løn- og omkostningsniveau.

Ifølge en vækstrapport fra sidste år, ligger prisniveauet i Danmark næsten 42 procent højere end EU-gennemsnittet. Og undersøgelser har vist, at i turisternes øjne har kvaliteten ikke altid stået mål med oplevelsen, når de har ferieret i Danmark.

Det skal vendes, og derfor skal der udarbejdes en frivillig certificeringsordning - en slags kvalitetsstempel, der skal være internationalt kendt. Planen er, at turismeaktører skal kunne sende deres medarbejdere på uddannelsesforløb indenfor eksempelvis god service og kundetilfredshed.

Det er rigtig fint med uddannelse, men det er slet ikke nok. Og spørgsmålet er, om det er den rettet vej at gå, siger Janne Liburd.

»Det er en uhyre forældet tankegang. Ingen turister i dag ser på, om der er to eller tre stjerner - med mindre de kigger på luksushoteller. I dag handler det meget, at vi som turister har større tiltro til, hvad andre turister siger om et givent sted, og den viden finder vi for eksempel på Tripadvisor eller Hotels.com«, siger turismeforskeren og tilføjer:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi bør blive markant bedre til at bruge de sociale medier. Her bør man undersøge, hvad det er for en bookingadfærd, turisterne har. Hvorfor vælger de Danmark, og hvad skriver de om os, mens de er her? På den måde kunne vi være mere proaktive i markedsføringen og få en større viden om, hvad turisterne efterspørger. Ved en dyb forståelse for, hvad vores gæster gerne vil have kan vi overstige forventningerne - og så kan vi leve op til kvalitetskravene«.

Janne Liburd sidder i vækstrådet hos Horesta (Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervets Arbejdsgiverforening), og hun fortæller, at man her er i gang med at udvikle et servicemanifest i stil med Claus Meyers manifest om det nye nordiske køkken, som handlede om at genopfinde dansk mad.

På samme måde kan et sådan servicemanifest være afgørende for at sætte service- og kvalitetsniveauet i fokus.

»Målet er ikke bare, at kunden skal være glad og tilfreds, når han eller hun går ud af en restaurant. Målet kunne være, at vi vil være de bedste til at være gæstfrie. På den måde kan vi både skabe unikke oplevelser og samtidig vise, hvad turismen kan gøre for Danmark, i stedet for at fremstå som en selvoptaget branche, der blot er bekymret om mere markedsføring og momsafløft«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden