Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Stramning. På selve Øresundsbroen må man køre 110 km/t, men kun 90 km/t i den første tunnel. Politiet skærper fartkontrollen i 2015.
Foto: Finn Frandsen

Stramning. På selve Øresundsbroen må man køre 110 km/t, men kun 90 km/t i den første tunnel. Politiet skærper fartkontrollen i 2015.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Risikoen for fartbøder på Øresundsbroen stiger efter nytår

Politet indfører en ny form for fartkontrol. Nu drøner mange bilister igennem med 150 km/t, hvor fartgrænsen er på 90 km/t.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Selv om der er fartgrænse på 90 km/t i Øresundsbroens tunnelstrækning, drøner mange bilister igennem med op til 150 km/t.

Det stopper formentlig efter nytår, når der kommer en ny type fartkontrol.

Det oplyser Øresundsbroen i en pressemeddelelse.

Svært at udføre fartkontrol

I dag er det svært for politiet at udføre fartkontrol i den ret snævre tunnel, men når den automatiske fartkontrol bliver etableret, vil bøderne lige så automatisk dumpe ind derhjemme hos fartsynderne.

Der bliver tale om den såkaldte strækningskontrol.

Hastigheden på bilen måles to steder, og så regnes gennemsnittet ud. Målingen foretages med radar eller laser, og derfor behøver der ikke være betjente til stede.

Øresundsbroen glæder sig til den nye kontrol:

»Mange drøner igennem med 150 km/t. Det ser vi, når politiet laver kontrol, og på vores egne målinger fra overvågningskameraerne, som dog ikke kan bruges til kontrol«, siger sikkerheds- og miljøchef Ulla Vesterskov Eilersen.

Kontrol i begge retninger

Der kommer fartkontrol i 2015 i begge retninger i Øresundstunnelen, og bøderne gælder både danskere og svenskere, oplyser operativ chef i Københavns Færdselspoliti, Lars Haugaard:

Hvis en svensker kører for hurtigt i tunnelen, så følger den danske bøde med til Sverige via det svenske politi.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden