Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artesia Wells/istockphoto.com/ArtesiaWells
Foto: Artesia Wells/istockphoto.com/ArtesiaWells

Forvirring. En dansk familie fra Beder ved Aarhus er kommet i klemme ved billeje på Mallorca.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeppes lejebil blev 2.000 kroner dyrere, da han skulle hente nøglerne

Dansk familie føler sig snydt af det spanske biludlejningsfirma Goldcar.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det bliver næsten helt kaptajn haddocksk, når Jeppe Mølbæk Bak fra Beder ved Aarhus skal beskrive sin oplevelse med biludlejningsfirmaet Goldcar i Spanien denne sommer.

»Hajer«, »tyveknægte«, »bondefangeri«, »tyveri ved højlys dag«, »afpresning« og »svindelmarked«, lyder det blandt andet.

Familien på tre var på Mallorca i juli og havde hjemmefra booket en udlejningsbil hos det spanske firma Goldcar gennem onlinebiludlejningsfirmaet Holiday Cars. Familien havde betalt 145 euro (cirka 1.080 kroner) for ni dages leje. På lejebekræftelsen stod der 'Paid in Full' ud for afsnittet '... at betale ved ankomst'.

Men sådan var situationen ikke, da familien troppede op ved Goldcar-skranken i lufthavnen på Mallorca.

»Vi blev til vores store overraskelse afkrævet 267 euro (cirka 2.000 kroner, red.) for ekstra forsikring og en række andre afgifter, før bilen kunne udleveres«, fortæller Jeppe Mølbæk Bak.

Ifølge ham var beskeden klar fra manden bag Goldcar-skranken; hvis ikke familien betalte de ekstra euro, ville de ikke få udleveret den lejebil, de allerede havde betalt for.

»Når man står i en lang kø i lufthavnen med en træt familie, der glæder sig til at nå feriedestinationen, er man ikke i den bedste situation til at argumentere med en tyveknægt bag disken på det biludlejningsfirma, som man forventede var troværdigt«, lyder det fra Jeppe Mølbæk Bak.

Følte sig presset

I den voucher som Jeppe Mølbæk Bak modtog fra Holiday Cars, da han bookede sin bil i maj, står der med småt, at biludlejningsfirmaet kan give kunden mulighed for at tilkøbe en række ting heriblandt ekstra forsikringer. Med mindre, der står, at eksempelvis ekstra forsikringer er obligatoriske, er det frivilligt, om man vil tilkøbe dem.

På Jeppe Mølbæk Baks voucher står der intet om obligatoriske ekstraforsikringer - kun 'To pay on Arrival: Paid in Full' som på dansk er oversat til 'Total til at betale ved ankomst: kr 0.00'.

»Jeg forstår 'Paid in Full' som, at alt er betalt«, siger Jeppe Mølbæk Bak.

Han er ikke den eneste dansker, der er frustreret efter at have lejet bil sydpå. Politiken har skrevet om billeje før, og antallet af kedelige sager er tilsynelande i stigning. Tal fra Forbruger Europa viser, at organisationen fik 81 henvendelser om problemer i forbindelse med billeje i sæsonen 2014/2015. Et tal, der i år er steget til 121 fra juli 2015 til 30. juni 2016. Alene i august har Forbruger Europa indtil vidre modtaget yderligere 10 klager.

Jeppe Mølbæk Bak forsøgte ihærdigt at få Goldcar-medarbejderen ved skranken til at forstå, at han ikke ønskede at tegne andre forsikringer, end den som han allerede havde betalt via Holiday Cars. Men medarbejderen holdt ihærdigt fast i, at familien skulle tegne den ekstra forsikring, før de kunne få bilnøglen udleveret. Jeppe Mølbæk Bak endte med at betale.

Som om det ikke var nok med de ekstra forsikinger, som Jeppe Mølbæk Bak følte sig presset til at betale for, skulle han også betale ekstra, fordi Goldcar ville give ham en dieselbil i stedet for den bookede benzinbil. Jeppe Mølbæk Bak prøvede at argumentere med, at han ikke ville betale ekstra for en bil, han ikke havde bestilt, men endte med at betale 90 kroner for dieselbilen også.

Antallet af klager stiger

Jeppe Mølbæk Bak er godt rystet over sin oplevelse med Goldcar og så gerne, at udbyderne af lejebiler var ærlige omkring totalprisen på billeje, så man på oplyst grundlag kunne foretage et valg hjemmefra.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg oplever, at strategien fra Holiday Cars og Goldcar, er at mellemhandleren skal lokke kunder i nettet med attraktive priser, der indpakkes som 'Paid in Full' og når kunden så i god tro ankommer til Goldcars skranke i lufthavnen, har Goldcar frit spil til at flå kunden for alle de tillægsforsikringer og andre ydelser, som de kan tjene kassen på«, siger Jeppe Mølbæk Bak.

Han har efter hjemkomsten fra ferien henvendt sig til Holiday Cars, men de vil ikke røre ved sagen, fordi de kun er et mellemled. Goldcar har ikke svaret på Jeppe Mølbæk Baks henvendelse.

Det er ikke første gang, at Goldcar, der er et af Spaniens førende biludlejningsfirmaer med 30 år på bagen, 55 kontorer og 40.000 biler, er i vælten. Sidste år oplevede en række danskere problemer med, at Goldcar ikke ville godkende et Visa/Dankort, danskernes foretrukne betalingsmiddel, som et kreditkort, hvor der kunne låses et eventuelt depositum på eller betales for ekstra forsikringer. I enkelte tilfælde fik kunder slet ikke fået deres biler og mistede de allerede betalte penge, selv om bilerne på forhånd var betalt med Visa/Dankort.

Politiken har været i kontakt med Goldcar for at høre, hvordan firmaet definerer 'Paid in Full'.

Ifølge Goldcar skal 'Paid in Full' forstås som 'alt betalt' - men kun for bilen og den medfølgende kasko- og tyveriforsikring. Desuden fastholder Goldcar, at der i kontraktens 'terms and conditions' står, at det er muligt for kunden at tegne eksempelvis ekstra forsikringer, der blandt andet dækker skader på dæk, hjul, sidespejle, vinduer, etc.

Med mindre, at der i kontrakten står, at ekstra forsikringer er obligatoriske, er det helt op til kunden selv, om man vil tegne sådan en forsikring. På Jeppe Mølbæk Baks kontrakt står der ingen steder, at det er obligatorisk at tegne ekstra forsikring.

Tegn en ekstra forsikring eller ingen bil

Marian Horta, der er teamleder for e-handel hos Goldcar, skriver til Politiken i en mail, at man som kunde hos Goldcar har to muligheder: Enten investerer man i en ekstra forsikring eller også siger man ja til, at Goldcar låser et depositum på ens kreditkort på op til 1.000 euro (cirka 7.500 danske kroner), der skal dække eventuelle skader.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ifølge Jeppe Mølbæk Bak var der dog kun én mulighed - ekstra forsikring eller ingen bil. Marian Horta fastholder, at alle procedurer blev overholdt, og at Jeppe Mølbæk Bak fik tilbudt begge muligheder

Efter Politikens henvendelse har Goldcar besluttet at tilbagebetale det beløb, Jeppe Mølbæk Bak og familie blev trukket for den dieselbil, de ikke havde bestilt. Desuden vil Holiday Cars se på, om man fremover skal ændre 'Paid in Full' til en anden formulering.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Sune Højrup Bencke eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden