Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
DPA/Julian Stratenschulte/picture-al
Foto: DPA/Julian Stratenschulte/picture-al

Utrygt. Bliver der trækket flere penge på kreditkortet efter aflevering af bilen, føler man sig presset til at tegne ekstra forsikringer? De dårlige oplevelser hos biludlejningsfirmaerne bliver flere og flere.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klager over billeje er steget voldsomt det seneste år

Henrik Adamsen var rystet, da han ville finde et pålideligt biludlejningsfirma.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Henrik Adamsen skal på ferie i Firenze om nogle uger og vil leje bil dernede. Men da han for nylig satte sig foran computeren for at finde et biludlejningsfirma, måtte han lede langt efter positiv omtale på anmeldelsessitet Trustpilot.

»Det var rystende. De lå alle i den laveste ende af skalaen«, skriver han i en mail til Politiken.

Han har også læst gode råd på forbrugerorganisationen FDM’s hjemmeside, men på vurderingssitet Trustpilot kan man læse den ene historie efter den anden om, hvordan kunder føler sig snydt.

»Det er så nemt at sige til folk: Husk at tage billeder af bilen før og efter, få en underskrift på, at de har godkendt bilen, når du afleverer den. Men udlejningsbureauerne låser jo et beløb på ens kreditkort, og det virker til, at man skal være meget heldig, hvis de ikke har trukket et ekstra beløb, når man er kommet hjem og kigger efter på kontoen«, lyder det fra Henrik Adamsen.

Det er så nemt at sige til folk: Husk at tage billeder af bilen før og efter, få en underskrift på, at de har godkendt bilen, når du afleverer den.

Han er ikke den eneste, der føler sig hensat til det vilde vesten ved leje af en bil.

Dobbelt så mange klager som sidste år

Forbruger Europa, der er finansieret af EU-Kommissionen og de nationale forbrugermyndigheder - i Danmark, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen - og som hjælper forbrugerne med klagesager, har oplevet en stigning i antallet af klager med netop billeje. Fra 1. juli 2015 og til 30. juni 2016 har Forbruger Europa modtaget 121 henvendelser, der drejede sig om problemer i forbindelse med lejebiler. I samme periode året før fik centret 81 henvendelser.

Altså en stigning på 50 procent. Alene i denne måned har Forbruger Europa indtil nu modtaget 10 sager om problemer med billeje, og det er flere end nogensinde før.

»Problemerne bliver ved med at være der, og jeg tror bare, vi ser toppen af isbjerget«, konstaterer Lars Arent, leder af det danske Forbruger Europa-kontor med henvisning til, at ikke alle med dårlige oplevelser udmønter dem i en klage.

Problemerne bliver ved med at være der, og jeg tror bare, vi ser toppen af isbjerget

Sidste år lød det ellers fra Forbruger Europa og EU-kommissionen, at der nu skulle strammes op. Kommissionen tog en kammeratlig samtale med fem af de store biludlejningsfirmaer, blandt andet Avis og Hertz, der lovede at det skulle være mere gennemskueligt for forbrugerne at leje en bil.

Forbruger Europa får flere klager over mindre biludlejningsbureauer end over de store. Men det løser ikke hele problemet, for det har ikke haft nogen virkning for de selskaber, der står udenfor aftalerne, påpeger Lars Arent. Han tilføjer, at Forbruger Europa kommer til kort i for mange af de sager, centret håndterer for forbrugerne.

»Det handler ofte om, hvad der er sagt og skrevet under på. Det er tit påstand mod påstand, og her lykkes vi ikke med at hjælpe dem«, siger Lars Arent.

Han afviser, at Forbruger Europa har gjort for lidt for at rette op på biludlejningsfirmaernes tvivlsomme metoder.

»Forbruger Europa er sat i verden for at sikre behandling af klagesager. Så det må være kommissionen, der svarer på, om de er tilfredse. Jeg kan bare konstatere, at der stadig er udfordringer«, lyder det fra Lars Arent, som tilføjer, at det også må være forbrugernes selvstændige ansvar at være godt klædt på til at leje biler.

Valget faldt på Avis

Sidste år bad Christel Schaldemose, EU-parlamentariker for Socialdemokraterne, kommissionen om at se på området. Hvad der er sket siden, »mangler vi at få overblik over«, siger hun. Men hun vurderer ikke, at der for alvor er sket noget. Hun foreslår standardiserede aftaler forud for leje af biler, så forbrugerne ikke bliver vildledt og snydt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det vil betyde, at man ved, hvad man får. Hvordan er man dækket, fordi der er en standard på de informationer, man skal have. Den skal være så standariseret, at tingene skal stå krystalklart, så man ikke bliver snydt«.

Christel Schaldemose vil bede kommissionen om en vurdering af, om der er strammere lovgivning på vej.

Hun tilføjer dog, at der ikke er stor appetit på nye og strammere regler i EU efter Storbritanniens exit af EU, og på et tidspunkt, hvor EU's rolle diskuteres.

Henrik Adamsen har valgt at leje bilen igennem Avis, når han rejser til Firenze, fordi han håber, at leje af bilen ved et stort firma giver de bedste klagemuligheder.

»Men det er lidt som pest eller kolera«, konstaterer han.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Anne Louise Leth eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden