FLYSERVICE. Det rødklædte kabinepersonale hos Austrian Airlines serverer din mad med fokus på service og høflighed.
Foto: Sune Højrup Bencke

FLYSERVICE. Det rødklædte kabinepersonale hos Austrian Airlines serverer din mad med fokus på service og høflighed.

Fly og lufthavne

Flytjek: Glimrende specialmad, men snavset fly

Med Austrian Airlines kan du vælge mellem en lang række spændende retter.

Fly og lufthavne

Inden for det seneste år har turengårtil.dk fløjet med Austrian Airlines fra København via Wien og videre to gange. Og begge gange har særligt flyvningerne fra København været en super, positiv oplevelse.

Flyene er nye (og virker dermed også renere) og der er masser af benplads, blandt andet fordi posen med magasiner er flyttet op til hovedgærdet foran.

Tilmed får du en snack og noget at drikke. På den led ligner det flyvning i de go’e gamle dage før lavprisselskaberne, mens benpladsen er en ny utilsigtet bonus.

Dette flytjek er lavet på en flyvning videre fra Wien til Tel Aviv i Israel og var et godt billede på Austrians præmierede service, men også på, hvor vigtigt det er, at et fly er ordentligt rengjort (se hvorfor længere nede i teksten).

Og så var Wien-Tel Aviv-flyvningen første, men ikke sidste gang, at undertegnede gjorde brug af flyselskabernes tilbud om specialmad. For det var en lækker, indisk krydder-ret, der rev i næsen, så man skulle tro, at destinationen var Mumbai og ikke Tel Aviv.

Selskab: Austrian Airlines

Rute: Fra Wien, Østrig, til Tel Aviv (Ben Gurion), Israel

Flytype: Boeing 767-300

Flytid: 3 timer

Klasse: Economy

Billetpris: 3.628 kroner for en returbillet. Samme billet blev købt af en medrejsende et par uger tidligere til 2.514 kroner.

Bagagemuligheder: Et styk indchecket bagage og et styk håndbagage.

Loungemuligheder: Nej, ikke på economy.

Service: Når du går om bord bliver du tilbudt et udvalg af forskellige aviser og magasiner. Mest østrigske, men også International Herald Tribune. Og så bliver der serveret mad, hvilket jo ikke altid er hverdagskost på economy-flyvninger længere.

Flyets stand indvendigt: Virkede generel meget fin, men gik man i detaljer åbenbarede sig en del ulækre oplevelser. Som eksempelvis fjernbetjeningen til underholdningssystemet, der var decideret klam med krummer og gammel indtørret mad. Det skal altså være meget, meget bedre.

Underholdning om bord: Til hvert sæde hører der en lille skærm i hovedstøtten foran. Det er muligt at vælge mellem ni forskellige film eller dokumentarer og spil. Men opløsningen på skærmen er elendig og lyden i den BR-lignende hovedtelefon er ubrugelig. Det virkede ikke, som om systemet generelt var helt friskt. Eksempelvis glædede undertegnede sig meget til at se en annonceret dokumentar om mountainbike-løb, men det lykkedes aldrig at finde filmen i systemet.

Personalets service: Glimrende. Opmærksom og udadvendt.

Mad og drikke: Jeg havde hjemmefra bestilt et såkaldt ’asian vegetarien meal’, der er en af de mange specialmadstyper som de fleste flyselskaber serverer.

Austrian er i modsætning til sine kollegaer i branchen meget dygtige til at annoncere med mad-alternativer, når man booker sin billet. Bestiller du specialmad, får du den serveret før alle andre. Det er både en fordel og en ulempe. En fordel, hvis du er sulten, men en ulempe, fordi du skal sidde med maden i ’skødet’ i længere tid, indtil personalet samler skraldet ind igen.

Jeg fik en stærk, voldsomt krydret, indisk ret med basmatiris og frugtsalat til dessert. Det smagte glimrende og alene det, at retten var krydret igennem med patos er et plus i forhold til det gennemsnitlige, kedelige måltid, man ellers får serveret.

Længde mellem armlæn: 42 centimeter.

Længde mellem sædekant og sædet foran (benplads): 70 centimeter.

FØLGTuren Går Til på Facebook

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden