Skyways-konkurs sætter SAS under pres

SAS skal finde ny samarbejdspartner, inden andre aktører napper Skyways' ruter.

Fly og lufthavne

Her til morgen kastede det svenske flyselskab - med ukrainsk bagmand - Skyways Express håndklædet i ringen og erklærede sig konkurs.

Det får ikke direkte betydning for danske flypassagerer, med mindre man flyver med selskabet til små regionale, svenske lufthavne, men det sætter til gengæld SAS under pres, vurderer en luftfartsekspert som turengårtil.dk har talt med.

LÆS ARTIKEL

For Skyways har haft den samme rolle i Sverige, som det nu krakkede Cimber Sterling har haft i Danmark. Nemlig at levere kunder til SAS fra de små lufthavne rundt omkring i landene - den såkaldte »feedertrafik«.

Derfor mangler SAS nu en medspiller i Sverige, der kan sende svenske flypassagerer til Københavns Lufthavn og Arlanda i Stockholm, hvorefter SAS flyver dem videre ud i verden.

»SAS står nu i den situation, at de mister passagerer, der ikke kan komme videre i SAS’s netværkssystem. Der kommer færre passagerer og dermed færre penge i kassen. Derfor skal SAS nu ud at finde en partner, der kan erstatte erstatte Skyways«, siger Kristian Hvass, der er adjunkt på Copenhagen Business School og flybranche-ekspert.

SAS kan komme under pres

Den situation bekræfter pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen:

»Vi har brug for en samarbejdspartner, da feedertrafikken er en del af vores forretning. Vi har ikke selv flytyperne til at gå ind og overtage ruterne, så vi er afhængige af at samarbejde med et selskab, som kan flyve de her ruter«.

LÆS ARTIKEL

Ifølge Kristian Hvass kan en mulig komplikation for SAS dog være, at en ny operatør ikke nødvendigvis er en ven af SAS.

»Der kan komme en konkurrent ind som eksempelvis finske Flybe Nordic eller et andet selskab, og så vil ruterne i Sverige være ude af SAS' netværk. Derfor forventer jeg, at SAS meget hurtigt vil finde en ny partner, der kan overtage flyvningen. Måske SAS' egne datterselskaber Viderøe og Blue1, der opererer på lignende måde i Norge og Finland«, siger flybranche-eksperten.

SAS vil dog ikke kommentere på, hvilke fremtidige samarbejdspartere selskabet kan vælge, eller om der er risiko for, at et »fremmed« selskab overtager Skyways-flyvningerne.

»Det er ren spekulation. Vi må vente og se«, siger Trine Kromann-Mikkelsen.

LÆS ARTIKEL

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden