Landet. Den store Boeing 747 står igen sikkert på landingsbanen, og Turengårtil.dks udsendte (th.) ånder lettet op. Den 'rigtige' pilot, David Bosher, forsikrer, at flyveturen gik helt fint.
Foto: British Airways

Landet. Den store Boeing 747 står igen sikkert på landingsbanen, og Turengårtil.dks udsendte (th.) ånder lettet op. Den 'rigtige' pilot, David Bosher, forsikrer, at flyveturen gik helt fint.

Fly og lufthavne

Prøv selv: Tag styrepinden i en jumbojet

Turengårtil.dk formåede at flyve en Boeing 747 sikkert over London. I en topmoderne flysimulator.

Fly og lufthavne

Vi er lige over jorden. Kun få meter tilbage, før der er kontakt.

»Flare«, lyder det bestemt fra det andet sæde i kabinen. Den engelske kommando betyder, at flyets næse skal løftes op. Nu.

Når det lige. Sekunder senere kommer bumpene. Baghjulene rammer landingsbanen. Farten af. Forhjulene nede. Gassen helt af motorerne. Flaps ned. Brems. Styr med pedalerne. Hold forhjulene på den hvide linje. Pokkers. Lidt for langt mod højre. Tilbage igen. Helt stop.

LÆS OGSÅ

Jeg sænker skuldrene og ånder lettet op. Og smiler stolt. For jeg har netop landet et af verdens største fly, et Boeing 747, på lufthavnen Heathrows landingsbane efter at have fløjet den i 25 minutter på en tur rundt om London fra start til landing.

3.604 piloter træner deres færdigheder i simulatoren
Flyveturen fandt sted i det mest ultimative legetøj – en flysimulator i British Airways Flight Training Center tæt på Heathrow.

Her står 15 simulatorer, og de bruges især af selskabets 3.604 piloter, der to gange om året møder op for at træne deres færdigheder.

Ikke bare i at flyve, men også i at klare alle mulige problemer under flyvningen, fra dårligt vejr til vrøvl med hydraulikken og ild i flyet.

I otte timer over to dage skal de flyve igennem alle problemerne. Lykkes det ikke perfekt, får de en chance til. Den skal udnyttes, ellers ryger jobbet.

50 andre flyselskaber træner også piloter i centret, og derudover kan private og amatører mod betaling booke sig ind og få luft under egne vinger.

Alle bump føles fysisk
De 15 simulatorer dækker mange forskellige flytyper op til min Boeing 747 og til den senest ankomne, den toetagers Airbus A 380.

Udvendig ligner simulatoren bare en firkantet kasse på nogle lange støddæmpere. Men når man er kommet over den opklappelige bro og ind i kassen, træder man ind i piloternes virkelige arbejdsrum.

Alt er som i selve flyet, bump og vindstøj mærkes fysisk, og udsigten fremad i den fantastiske grafik i forruderne ser totalt virkelig ud.

Vi ser ud over startbanen på Heathrow. Grafikken omfatter også byer som Los Angeles, San Francisco og New York.

Erfaren pilothjælp

Her må jeg hellere bekende, at jeg ikke flyver helt alene. Under flyveturen får jeg hjælp af British Airways-piloten David Bosher, der har fløjet i 24 år. Undervisningen er en ekstra tjans for ham.

Han har på forhånd fortalt om sikkerhedsreglerne og bruger et kvarters tid inden take-off på at give et meget hurtigt indblik i flyets mange knapper og instrumenter.

LÆS OGSÅ

Han fortæller, hvordan styrepinden virker, og viser, hvor på skærmene de vigtige informationer kan læses.

Ikke mindst, hvordan piloten skal holde den planlagte kurs ved, at han med styrepinden forsøger at holde en lille firkant over et kryds, der flytter sig rundt mellem skærmens brune jord og blå himmel under turen. Lettere sagt end gjort – i hvert fald, når man ikke har erfaring i det.

Småjusteringer er hele tiden nødvendige
Det meste er faktisk glemt igen, inden David Bosher siger: »Af sted«. Men jeg husker da, hvordan de fire gashåndtag til de fire motorer skal skubbes frem, og mens flyet accelererer voldsomt, forsøger jeg efter bedste evne med fødderne at holde flyet midt på startbanen. Lidt slinger undgås ikke.

Men hurtigt er vi oppe i luften, hvor jeg haler styrepinden tilbage for at komme op i flyvehøjden på 3.000 fod, som vi holder rundt om London.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Små justeringer er hele tiden nødvendige for at holde højden og retningen. En gang tager David Bosher noget af farten, flyets trim ændrer sig straks, og inden jeg når at reagere, kigger jeg både på skærmen og ud ad vinduet ned mod jorden.

Tilbage med styrepinden, et hårdt træk, og drej så også lidt til venstre for at få vingerne vandrette igen. Og for at få den lille firkant på plads over krydset. Big Ben, som var lige dernede til højre, undgik skrammer.

Teenagere og kvinder er de bedste piloter
Hele tiden skal der rettes ind, for selv om flyet er enormt stort og tungt, reagerer det overraskende levende og hurtigt. Hele tiden kommer der opmuntrende støtte og gode råd fra David Bosher, som især føles nødvendigt, da jeg ud ad vinduet kan se den lille snævre landingsbane på Heathrow, som jeg skal ramme om få minutter.

»Hvor bred er den?«, spørger jeg. »45 meter«, lyder det fra nabosædet. Jo tak, men den ser kun 2 meter bred ud.

Heldigvis bliver den lidt bredere at se på, efterhånden som vi kommer tættere på, og selv om nogle passagerer i flyet måske ville have undret sig over den lidt slingrende kurs ned mod asfalten, rammer jeg da helt pænt og indkasserer et »Well done« fra David Bosher.

Han roser alle os tre mænd i min gruppe for vores flyvning. Vi labber det i os. Men han kommer så desværre til at fortælle, at de bedste i simulatoren er teenagere og kvinder.

Teenagerne, fordi de er vokset op med digitale spil og derfor reagerer hurtigt og kontrolleret på flyenes teknik. Og kvinder reagerer blidere på simulatorens informationer end mænd, der let kommer til at overreagere.

Politiken var inviteret til London af British Airways.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden