TRÆTTE. Mere end halvdelen af Europas piloter har prøvet at døse hen, mens de sad i cockpittet.
Foto: SANG TAN (arkiv)/AP

TRÆTTE. Mere end halvdelen af Europas piloter har prøvet at døse hen, mens de sad i cockpittet.

Fly og lufthavne

Piloter i oprør: Vi kan ikke vente på endnu en ulykke

Nye EU-regler skal sikre, at piloter ikke bliver trætte. Men det bliver vi, siger piloterne.

Fly og lufthavne

Et forslag til nye EU-regler, der skal forhindre trætte piloter i de europæiske cockpitter, er alt for lempelige og åbner for, at passagerers sikkerhed kan blive bragt i fare.

Det mener de europæiske piloters forening ECA, der blandt andet raser over, at de kan blive tvunget til at flyve om natten i 12 timer i streg.

LÆS OGSÅ

»Træthed påvirker dømmekraften og flypersonalets evne til at reagere hurtigt, hvilket potentielt set kan få katastrofale konsekvenser. Vi kan ikke vente på endnu en ulykke, før EU vågner op og indser, at reglerne ikke er tilstrækkelige. Vi har behov for sikre regler nu«, siger generalsekretæren i de europæiske piloters forening, Philip von Schöppenthau.

Imod videnskabelige anbefalinger
EU's flyvesikkerhedsagentur, EASA, skriver i sin præsentation af det nye forslag, at anbefalingerne bygger på »videnskablige resultater, risikovurderinger og bedste praksis«.

Men det passer ikke, hævder de europæiske piloter. Tværtimod mener de, at EASA er gået direkte imod videnskabsmændenes anbefalinger på en række skelsættende punkter:

For eksempel kan piloter i forbindelse med standbytjeneste blive udsat for skulle lande et fly, selv om de har været vågne i op mod 23 timer.

Flyselskaberne har også fortsat mulighed for at sætte flypersonale på såkaldt open-ended standby i flere dage. Det betyder, at de ansatte kan blive kaldt på arbejde på alle tider af døgnet, og derfor ikke har mulighed for at planlægge, hvornår de skal sove.

Om natten har EASA sat en grænse for, at piloterne maksimalt må sidde bag rorpinden i 12 timer, til trods for at eksperter anbefaler en grænse på 10 timer.

Et udbredt problem

»Ved at fokusere på nogle marginale forbedringer sammenlignet med de nuværende flyve - og tjenestgøringsregler for EU, afviger EU's flyvesikkerhedsagentur fra det faktum, at dets forslag vil tillade arbejdsplaner, som kan tvinge piloter til at flyve, selv om de er faretruende trætte«, siger formand Nico Voorbach i en pressemeddelelse.

Politiken har tidligere i en række artikler beskrevet, hvor ofte det hænder, at der er trætte piloter i de europæiske cockpitter, samt konsekvenserne heraf.

LÆS OGSÅ

Lægerne på Flyvemedicinsk Klinik har lavet en anonym spørgeskemaundersøgelse. Kilde: Politiken.tv

Blandt andet viser undersøgelser, at mellem 15 og 20 procent af alle fatale flyulykke afledt af menneskelige fejl skyldes trætte piloter.

I en rundspørge blandt europæiske piloter har flere end 3/4 indrømmet, at de på et tidspunkt har begået fejl på grund af træthed. Lidt over halvdelen erkender, at de har prøvet at døse hen i cockpittet uden at informere sine kolleger.

Forslaget til de nye regler for flyve - og tjenestgøringsregler bliver nu sendt videre i EU-systemet, hvor først Europaparlamentet og siden medlemslandene skal tage stilling til det.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce