BUNDET. Så er flyet ved at være klar til afgang. Måske med passagerer, der egentlig gerne ville have annulleret deres rejse. Men der er ikke mange muligheder for at få en flybillet refunderet.
Foto: Joachim Adrian

BUNDET. Så er flyet ved at være klar til afgang. Måske med passagerer, der egentlig gerne ville have annulleret deres rejse. Men der er ikke mange muligheder for at få en flybillet refunderet.

Fly og lufthavne

Ny sikring mod prishop på flybillet

Rejsesøgemaskine indfører prisgaranti, men man skal være hurtig for at bruge den.

Fly og lufthavne

Normalt fanger bordet, når man har købt en flybillet. De billigste billetter kan ikke refunderes, og det kan være ret ærgerligt, hvis man så finder en billigere billet til destinationen.

Flyselskaber som SAS og KLM tillader, at man kan fortryde købet i op til 24 timer og få alle pengene retur. Nu har rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk indført lidt af det samme, nemlig en prisgaranti.

I denne situation kan prisgarantien træde i kraft: En rejsende søger på Travelmarket efter en flybillet og køber den hos det onlinerejsebureau, som søgemaskinen henviser til. Kort efter finder han måske en lignende billet til en lavere pris, og i det tilfælde refunderer Travelmarket prisforskellen.

Det er dog et krav, at den nye billet skal dække præcis den samme rejse: samme flyselskab, rute, billettype, antal flyskift undervejs m.m.

Garantien gælder i 4 timer

Hvorfor indfører I denne prisgaranti netop nu, spørger vi Ole Stouby, administrerende direktør i Travelmarket.dk:

»Vi kan dermed love forbrugerne, at de får den billigste billet på markedet, når de bestiller den via vores søgemaskine«.

Man skal ikke overveje det for længe, hvis man vil gøre brug af prisgarantien efter et køb af billet. Der er nemlig tidsmæssige begrænsninger på prisgarantiens varighed.

»Vi kan kun holde garantien i 4 timer og senest til midnat. Vi kan ikke stå inde for de kampagner, der hele tiden kører fra f.eks. flyselskaberne, og som ofte bliver præsenteret ved midnat. Vi ved godt, at 4 timer er kort tid, men nu vil vi se, hvordan det fungerer, og vi håber, at vi på et tidspunkt kan sætte tidsgrænsen op til måske 8 eller 12 timer. Vi vil dog stadig være nødt til at stoppe ved midnat«, siger Ole Stouby.

Flest bestillinger om aftenen

Det er hans klare indtryk, at de fleste rejser bliver bestilt fra computeren eller telefonen om aftenen:

»Det kører rigtig hårdt på fra klokken 18 til 22. Det er i dette tidsrum, at de fleste folk foretager selve bestillingen, men mange laver også søgninger hele dagen igennem«, siger han.

I faktaboksen nederst på siden viser vi andre eksempler på prisgarantier og tilbud om fortrydelsesret. Det mest rundhåndede tilbud, vi har fundet, kommer fra det hollandske flyselskab KLM: De tilbyder nemlig at refundere den prisforskel, der måtte opstå, hvis man finder en KLM-billet billigere et andet sted, men desuden får man en kompensation på 500 kroner.

Billetter på businessklasse kan typisk refunderes. Det er dog ikke altid, at skatter og afgifter tilbagebetales.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden