0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny sikring mod prishop på flybillet

Rejsesøgemaskine indfører prisgaranti, men man skal være hurtig for at bruge den.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

BUNDET. Så er flyet ved at være klar til afgang. Måske med passagerer, der egentlig gerne ville have annulleret deres rejse. Men der er ikke mange muligheder for at få en flybillet refunderet.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Normalt fanger bordet, når man har købt en flybillet. De billigste billetter kan ikke refunderes, og det kan være ret ærgerligt, hvis man så finder en billigere billet til destinationen.

Flyselskaber som SAS og KLM tillader, at man kan fortryde købet i op til 24 timer og få alle pengene retur. Nu har rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk indført lidt af det samme, nemlig en prisgaranti.

I denne situation kan prisgarantien træde i kraft: En rejsende søger på Travelmarket efter en flybillet og køber den hos det onlinerejsebureau, som søgemaskinen henviser til. Kort efter finder han måske en lignende billet til en lavere pris, og i det tilfælde refunderer Travelmarket prisforskellen.

Det er dog et krav, at den nye billet skal dække præcis den samme rejse: samme flyselskab, rute, billettype, antal flyskift undervejs m.m.

Garantien gælder i 4 timer

Hvorfor indfører I denne prisgaranti netop nu, spørger vi Ole Stouby, administrerende direktør i Travelmarket.dk:

»Vi kan dermed love forbrugerne, at de får den billigste billet på markedet, når de bestiller den via vores søgemaskine«.

Man skal ikke overveje det for længe, hvis man vil gøre brug af prisgarantien efter et køb af billet. Der er nemlig tidsmæssige begrænsninger på prisgarantiens varighed.

»Vi kan kun holde garantien i 4 timer og senest til midnat. Vi kan ikke stå inde for de kampagner, der hele tiden kører fra f.eks. flyselskaberne, og som ofte bliver præsenteret ved midnat. Vi ved godt, at 4 timer er kort tid, men nu vil vi se, hvordan det fungerer, og vi håber, at vi på et tidspunkt kan sætte tidsgrænsen op til måske 8 eller 12 timer. Vi vil dog stadig være nødt til at stoppe ved midnat«, siger Ole Stouby.

Flest bestillinger om aftenen

Det er hans klare indtryk, at de fleste rejser bliver bestilt fra computeren eller telefonen om aftenen:

»Det kører rigtig hårdt på fra klokken 18 til 22. Det er i dette tidsrum, at de fleste folk foretager selve bestillingen, men mange laver også søgninger hele dagen igennem«, siger han.