Kompensation. Mange forsinkede flypassagerer ved ikke, at de kan være berettigede til en kompensation.
Foto: Ola Dusegård/istockphoto.com

Kompensation. Mange forsinkede flypassagerer ved ikke, at de kan være berettigede til en kompensation.

Regler og rettigheder

Brancheforening: Golddiggers kan bringe flysikkerhed i fare

Sites, der hjælper forsinkede flypassagerer med at få kompensation, udgør en risiko.

Regler og rettigheder

Forsinkede danske flyrejsende gør i stor stil brug af muligheden for at klage over deres flyselskab og indhente kompensation via to nye hjemmesider, airhelp.dk og flyforsinkelse.dk.

På bare ni måneder har omkring 10.000 rejsende henvendt sig med sager, og de to selskaber har indhentet millioner af kroner fra flyselskaberne i kompensation til de forsinkede passagerer.

Mens det er godt nyt for forbrugerne, så er Brancheforeningen Dansk Luftfart ikke glad.

»Vi er bekymrede for fremvæksten af selskaber, der gør inddrivelse af kompensation til en industri. Det er en slags jagt på ussel mammon«, siger chefkonsulent i foreningen, Per Henriksen, der kalder selskaber som airhelp.dk og flyforsinkelse.dk for »golddiggers«.

LÆS OGSÅ

Han anerkender, at reglerne på området er, som de er, og at flyselskaberne ifølge EU's forordning om passagerrettigheder er forpligtede til at informere passagererne om mulighederne for kompensation, hvis passagerernes fly bliver mere end tre timer forsinket.

»Jeg er bekymret for om jagten på kompensation på langt sigt kommer til at påvirke sikkerhedskulturen«, siger Per Henriksen.

Han frygter, at de mange sager, der køres mod flyselskaber kan sætte flysikkerheden under pres, fordi flyselskaberne kan føle sig presset til at drage nogle økonomiske overvejelser, når de flyver i stedet for nogle sikkerhedsmæssige.

Eksempelvis hvis man flyver videre med en motor, der brokker sig, i stedet for at returnere til afgangslufthavnen, hvilket vil koste en forsinkelse.

Følg reglerne

Men den argumentation er både airhelp.dk og flyforsinkelse.dk helt uforstående over for.

»Flyselskaberne kan begynde med at overholde reglerne«, siger Johan Fugman, direktør hos flyforsinkelse.dk, mens airhelp.dk's direktør, Henrik Zillmer, mener at presset med kompensationskrav ville være lige så stort, hvis flypassagererne selv kørte sagerne.

Problemet er bare, at de færreste forsinkede rejsende ved, at de har krav på en kompensation eller orker at give sig i kast med flyselskaberne for at få pengene hjem.

LÆS OGSÅ

En undersøgelse fra Forbrugerrådet fra juni 2012, at 64 procent af de danskere, som har prøvet at rejse til udlandet, ikke er klar over, at de kan have ret til kompensation. 70 procent af de passagerer, som har været forsinket, har hverken forsøgt at klage eller overvejet det.

»Problemet er, at flyselskaberne ikke oplyser passagerer ordentligt om, at de kan være berettiget til kompensation, selv om flyselskaberne har pligt til det«, siger Henrik Zillmer.

Både airhelp.dk og flyforsinkelse.dk fungerer på den måde, at man som forbruger indtaster de relevante oplysninger om ens flyvetur på selskabernes hjemmeside. Herefter får man besked om, hvorvidt man er berettiget til erstatning eller ej. Hvis ja, fører selskabet sagen for dig og tager 25 procent af erstatningssummen i sagsomkostninger. Hvis du får et nej, skal du ikke betale til hjemmesiden.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

Forsiden

Annonce