Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

FRISTENDE. De store hvide flader suger mange skiløbere til sig, men lavinefaren er altid med offpiste.

Sne og ski
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Offpiste: Sådan sikrer du dig mod lavineulykker

Ekspert guider til, hvordan du bevæger dig mest sikkert uden for pisterne.

Sne og ski
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er farligt at køre udenfor pisterne. Og jo mere sne der falder, jo farligere. Punktum.

LÆS ARTIKEL

Men kan du ikke nære dig, så er her fem råd til at minimere risikoen fra Nikolaj Smedegaard, leder af skilinjen på Skolerne i Oure, Sport og Performance. Han er Euro Ski Pro og er dermed certificeret til at guide gæster ud i offpisten:

1. Bemærk lavineflaget og tal

Hold øje med det gule (og eventuelt sorte) flag ved lifterne og det tal, som pistepersonalet har noteret. Og tag det alvorligt.

»Hvis lavinefaren er 4 eller 5, så bliver man på pisten. Alt andet er hul i hovedet«, siger Nikolaj Smedegaard.

Typisk bliver lavinefaren højere, hvis det stormer, samtidig med at sneen falder. Eller hvis der sker store temperaturudsving. Det gør snekrystallerne runde, så de hæfter dårligere sammen og dermed bliver ustabile.

LÆS ARTIKEL

2. Bliv i nærheden af pisten

Du kan få masser af gode oplevelser med dybsne i nærheden af pisterne og i områder, som de andre skiturister har kørt op i forvejen.

»Øv dig tæt på pisten og søg ud, hvor du kan se, rigtig mange andre har kørt. For når der ligger mange spor i forvejen, så bliver sneen bundet til bakken af sporene, og så er det mere sikkert«.

Derimod skal du undgå at opsøge helt rene, hvide flader. Der er sikkert en god grund til at folk, der kender området bedre end dig, og som sikkert også har været tidligere oppe end dig, ikke har kørt på netop den plet endnu.

LÆS ARTIKEL

3. Hold dig til træer og bløde bakker

Vover du dig alligevel længere ud, så hold dig til bevoksede flader med træer og buske, som holder på sneen. Og kør på bakker, der ikke er alt for stejle.

»Er hældningen over 25 grader, så skal du undgå bakken. Undgå også nordvendte skråninger om vinteren, for der er sneen koldere og mindre sammenhængende. Om foråret er det de sydvendte, solbeskinnede skråninger der er farligst«.

Nikolaj Smedegaard anbefaler også, at man undgår at køre nede i slugterne, men at man bliver på skråningens naturlige højderyg hele vejen ned.

LÆS ARTIKEL

4. Køb en guide

Et helt kætterisk råd er at købe sig til den ekspertise, man ikke selv har. Spørg hos den lokale skiskole og få en halv eller en hel dag i godt selskab.

»Jeg hyrer altid selv en guide eller kører med en lokal den første dag, så får jeg de informationer om de gode steder, som gør, at jeg selv kan søge ud bagefter«, siger Nikolaj Smedegaard, trods det faktum at han på papiret gerne selv må guide andre gæster overalt.

LÆS ARTIKEL

5. Få det rigtige udstyr

Bliver du seriøst interesseret i at komme udenfor pisten, så er en lavine-beeper (der sender signal hele tiden, og som kan stilles på 'søg', hvis kammeraten forsvinder), rygsæk med skovl og sonde absolut nødvendigt. En samlet pakke kan fås fra 2.500 kroner. Men du er nødt til at have en ven med, der har udstyr, og I skal kunne finde ud af at søge efter den, der er forsvundet.

»Det kræver en del øvelse at blive hurtig til at finde en begravet beeper. Det er nødvendigt hjemmearbejde, som også mine elever på skilinjen kæmper med«, siger Nikolaj Smedegaard.

Luksusløsningen er en abs-rygsæk, der er en slags oppustelig airbag, som holder skiløberen over en eventuel lavine. Systemet er effektivt, men også dyrt (5.000-7.500 kroner) og tungt at køre rundt med.

Derudover findes der Recco-systemet, som er passive reflektorer, der er syet ind i tøjet. De er i sig selv absolut ikke god nok sikring i offpisten.

LÆS ARTIKEL

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden