Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Bilentusiast. Christian Grau har ikke alene forstand på biler, men livsstilseksperten kendes af de fleste fra tv-programmerne Kender du typen og Danmarks skønneste sommerhus.
Foto: Privatfoto

Rejseminder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Christian Grau: Enhver bilferie med min madklub er et mareridt

Bil- og livsstilseksperten rejser ofte med sin madklub for at besøger restauranter.

Rejseminder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Min første bilrejse ...

var i 1978, da jeg var 12, da vi kørte til Normandiet i tre uger i min mormors bordeauxfarvede Golf 1, som dengang var en ny og virkelig smart bil. Min mor kørte, og min mormor sad ved siden af og skreg, mens min søster, Ulla, og jeg sad bagi og var meget artige. Min mor og mormor så på kirker, og det gjorde vi børn så også under tvang. Primært sad jeg og kiggede på biler hele vejen. Bilferien var for mig en fest, fordi jeg så alle de her Porscher, Mercedeser og drømmebiler, som man ikke så i Danmark på det tidspunkt.

Min bedste bilrejse ...

var i 1991, da jeg havde et orangefarvet folkevognsrugbrød, fordi jeg på det tidspunkt var meget grebet af windsurfing. Jeg stoppede mit surfgrej plus nogle venner ind i bilen, og så kørte vi på lykke og fromme ned gennem Europa. Det var ikke nogen specielt strategisk tur, for først kørte vi til Berlin og Prag og derefter Frankrig. Bilen var ikke i specielt god stand, og jeg tjekkede olie og vand flere gange daglig, men den ventede med at bryde sammen, til vi var hjemme igen.

Vi var af sted en måned. Først var vi fire og til sidst kun min kæreste og mig. Vi kørte, indtil vi ikke gad mere, og fandt så et skovbryn, hvor vi kunne sove i bilen. Camping sauvage hedder det på fransk og betyder noget i stil med ’vild camping’.

Min værste bilrejse ...

er med min madklub, som består af en flok venner, der laver mad sammen og en gang imellem rejser ud til restauranter. Jeg ved ikke hvorfor, men enhver biltur med madklubben er et mareridt. Til trods for deres akademiske baggrund og gode opdragelse bliver de som små børn i en bil. Jeg husker en tur, hvor de trykkede en knap gennem instrumentbrættet på bilen, og en anden gang, hvor de kastede tomme øldåser ud ad vinduet på Storebæltsbroen. De sidder og skaber sig, mens jeg dukker mig bag rattet og skammer mig. En tur til Jylland føles som at køre til Armenien. De opfører sig kun pænt, når vi kører på små bjergveje, så bliver de helt stille og synes, at jeg kører alt for hurtigt. Det er min poetiske hævn.

På bilrejser medbringer jeg altid ...

masser af køreslik, vand og mulighed for at høre musik på min telefon. Specielt italiensk radio er helt forfærdelig, og derfor har jeg min egen musik som WhoMadeWho og Vinnie Who med. Det er god køremusik.

Min favoritmedpassager ...

er mine børn, Pelle og August. Noget af det mest fantastiske ved at være forælder er, at man kan få lov til at vise nogle helt grønne mennesker verden. De er heldigvis glade for at køre i bil, selv om turen hjem er lidt sejere end turen ud. Ikke desto mindre går de tålmodigt til bilturen med iPods, selskabslege, lidt søvn og begavede spørgsmål om det område, vi kører igennem.

Min seneste bilrejse ...

gik til Hamburg med drengene i efterårsferien i min VW Up. Vi skulle bare hygge os og havde tre punkter på programmet: zoologisk have, Miniatur Wunderland – stor anbefaling herfra – og så oplevede vi Hamburger Sport Verein spille 3-3 mod VfB Stuttgart.

Mit bedste rejsemåltid ...

var med madklubben i Menton, hvor vi spiste os igennem Côte d’Azur kun på restauranter med michelinstjerner. Højdepunktet var Alain Ducasses trestjernede restaurant Le Louis XV på Hôtel de Paris i selve rundkørslen i Monte Carlo. Det var så fint, at jeg nærmest måtte skubbe mine venner ind. Vi snakkede bl.a. med tjenerne om dansk gastronomi, og en af de unge tjenere sagde, at når han var færdig hos Ducasse, kunne han godt tænke sig at komme til Danmark og arbejde på Noma.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jeg husker bedst, at brødet og smørret blev kørt ind på en vogn på størrelse med en europalle. Smørret var formet som skulpturer, og så kunne man vælge mellem 300 slags brød. Så sad man der og valgte med påtaget kendermine. Det var en totaloplevelse.

Det dummeste, jeg har gjort på en bilrejse ...

var, da jeg med møje og besvær fandt plads til en kasse vin i bagagerummet på vej hjem fra Frankrig. Da jeg så kommer hjem og tager den ud af bilen, går bunden ud af kassen. Jeg kan stadig huske lyden af lækker rødvin, som løber ned i kloakken.

Jeg kører altid tilbage til ...

Tariffa i Sydspanien. Det er en lille, søvnig, tilbagelænet surferby, som ligger ud til Gibraltarstrædet omgivet af dramatisk natur med udsigt til Marokkos bjerge. Der ligger mange fede hoteller, hvis man kører lidt ud af byen. Jeg surfer næsten ikke mere, men lejer noget grej, hvis lejligheden byder sig. Den narkotiske surfdyrkelse har jeg heldigvis sluppet.

Mit bedste tip til Tariffa ...

er at flyve til Málaga, leje en bil og skynde sig ud af solkysthelvedet sydpå. Byen Tarriffa er hyggelig, men gør som jeg og kør vestpå og lej et værelse på et af hotellerne på stranden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Den mest interessante person, jeg har mødt på en bilrejse, er ...

en bilist, jeg mødte, da jeg rejste på tommelfingeren til Italien i 1986 eller 1987. I det sydlige Tyskland blev jeg samlet op af en ung tysker i en Ford Taunus. Vi faldt i snak, og ingen af os havde travlt, så vi tilbragte halvandet døgn sammen. Han var godt kendt omkring Gardasøen – ikke campingdelen, men den mere kultiverede – og viste mig rundt. Jeg kan huske, at vi spillede skak, spiste saltimbocca og sov på en strand, men jeg har glemt hans navn. Et tilfældigt opstået venskab.

Min næste bilrejse ...

er ikke planlagt endnu. Jeg sværger til at tilbringe sommeren i Danmark. Vejret var godt sidste år, så det satser jeg på, at det også bliver i år. Hvis vejret bliver noget lort, pakker jeg bilen i juli og kører sydpå.

Læs mere:

For abonnenter

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

Henter…

Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

• Skyline, København.

Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

• Du lytter til Politiken

Julian Assange og turen nedad

Henter…

WikiLeaks-stifteren Julian Assange blev i årevis hyldet for at starte en demokratisk revolution med sin whistleblower-platform. Siden da er han stukket af fra anklager om voldtægt i Sverige og blevet beskyldt for at samarbejde med russerne. Han har haft politisk asyl på Ecuadors ambassade i London i syv år, men i sidste uge blev han smidt på porten og anholdt af det britiske politi. Er Assange en helt eller en skurk? Og hvordan ser fremtiden ud?