Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:

Gæstfrihed. Khaled var taxachauffør for Peter Ingemann og hans kone i Jerusalem og på Vestbredden. Modtagelsen var hjertevarm, men det var hårdt at mærke konflikten og fattigdommen, siger tv-værten, der næste uge har premiere på TV 2's nye program 'Størst'. Privatfoto

Rejseminder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rejseminder: Mr. Hammerslag er ikke til is, der smager af ål

Følg med Peter Ingemann til Berlin. Jerusalem, Chile og Orlando.

Rejseminder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Min første rejse ...

var en ferie til Jersey, da jeg var ca. 7-8 år. Det fede ved den her skattely-ø var, at der var masser af borge og en af de højeste tidevandsforskelle i verden. Vi sad og lavede sandslotte i vandkanten på en strand, der om morgenen var 500 meter bred, og så åd vandet lige så stille i løbet af dagen.

Min bedste rejse ...

var til Jerusalem sidste år, hvor min kone og jeg boede på The American Colony Hotel, det meste fantastiske hotel, jeg nogensinde har boet på. Om aftenen spiste vi aftensmad i hotellets gårdhave, da tidligere premierminister Tony Blair pludselig dukkede op. Gårdhaven er meget lille, og som den elegantier, han er, nåede han at hilse på samtlige gæster.

Vi hyrede en rigtig god palæstinensisk taxachauffør, som tog os med til Betlehem, Jeriko, Jordanfloden og Det Døde Hav, hvor bademesteren, der var chaufførens ven, smurte os ind i sort mudder, vi spiste med hans palæstinensiske venner og sluttede turen ved Arafats mausoleum i Ramallah.

Min værste rejse ...

var en telttur ned gennem Europa, da jeg var 9 år, en sommer, hvor det hele tiden regnede. I Lausanne stod villateltet i mudder, og pløkkene kunne ikke sidde fast, så teltet gav sig og blafrede, hver gang en lastbil kørte forbi på ringvejen bag hækken. Jeg er blevet vaccineret mod den slags ture – jeg sover ikke på jorden mere.

På rejser medbringer jeg altid ...

min telefon. Desværre. Da vi var på Mallorca tidligere i år, låste jeg min telefon ind i et pengeskab og tjekkede den kun én gang om dagen. Den er altid med, men det burde den ikke være.

Min favoritrejsepartner ...

er familien. Forrige sommer var vi først i Disneyland Paris med to dage på det lyserøde hotel og fotografering med Pluto – dér skal jeg nok ikke hen igen. Men når man så ser børnenes ansigter ... Turen var betaling for, at ungerne bagefter gad med til slagmarken ved Ypres i Belgien. Her ligger museet ’In Flandern Fields’, hvor de blandt andet har en storskærm med skuespillere, der spiller rollen som sårede soldater. Det virker enormt stærkt.

Min seneste rejse ...

var i august i Chile med min kommende dokumentarserie for at se verdens største stjerneobservatorium. Der boede vi også på det hotel, hvor videnskabsfolkene bor, og som var med i James Bond-filmen ’Quantum of Solace’.

Mit bedste feriemåltid ...

var hos Gordon Ramsay i hans restaurant på Royal Hospital Road i London, hvor vi fik frokostmenuen, som koster under det halve af aftenmenuen. Det skuffede ikke.

Jeg har altid været vild med Ramsays køkken, fordi det er enkelt. Jeg er ikke til tryllekunst i køkkenet med kulsyresne, myrer og is, der skal smage af ål – Ramsay serverer torsk med olie og citron. Punktum.

Det dummeste, jeg har gjort på en rejse ...

var at spise enten is, pomfritter med mayonnaise eller en salat i Marmaris i Tyrkiet i 1996. Jeg fik dysenteri, som man kan dø af, og jeg har aldrig været så syg. Min gamle rare læge hjemme i Ry sagde efterfølgende: »Du er dum. Der står på side 1 i lægebogen, at man skal undgå netop is, mayonnaise og salat, hvis man er i tvivl om madens standard«.

Jeg rejser altid tilbage til ...

Berlin. Der er noget magisk over den her grimme, lidt kolde, industrielle by, som var hovedstad i Det Tredje Rige, som blev fuldstændig ødelagt under krigen, og som derefter blev bygget op hurtigt og billigt. Og samtidig er den så smuk og varm med sine skæve butikker, restauranter og stylede hoteller.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mit bedste tip til Berlin er ...

mindestedet der, hvor modstandsmanden oberst Claus von Stauffenberg blev skudt. Det ligger i øvrigt på Stauffenbergstrasse. Jeg har oberstens navn tatoveret på armen, som minder mig om, at nogle ting er værd at gå i døden for.

Den mest interessante person, jeg har mødt på en rejse, er ...

Story Musgrave, som jeg mødte i Orlando, da vi lavede ’Hammerslag’ i Florida. Han er en pensioneret astronaut, der har været oppe med samtlige amerikanske rumfærger. Derudover er han flymekaniker, filosof, neurokirurg, har en bachelor i kemi og en master i fysiologi og litteratur. Han kunne nemt have pralet af sine bedrifter, men han sagde igen og igen: »Jeg var så skidehamrende ræd, hver eneste gang jeg sad på toppen af en rumfærge. But I’m a space man, Peter, I belong up there«.

Min næste rejse ...

Jeg kunne forestille mig Berlin.