Tiltrækning. Den spanske ø Tenerife er traditionelt en af de øer, der lokker mange danske charterrejsende til. Særligt i vinterhalvåret.
Foto: CARLOS MORENO/AP

Tiltrækning. Den spanske ø Tenerife er traditionelt en af de øer, der lokker mange danske charterrejsende til. Særligt i vinterhalvåret.

Sol og strand

Rejsebureau skifter navn og erklærer charterrejsen for død

Fra 1. november skifter Star Tour navn til TUI. Og vil satse på andre rejseformer.

Sol og strand

I alt 1.139.663 danskere rejste af sted på charterrejse i 2015. Komplet med morgenfriske piloter på flyveren, guider på destinationen, dybblå pools og forventningen om sorgløst solskin.

Alligevel kalder Gorm Pedersen, der er landechef for Star Tour, danskernes elskede ferieform for død.

»Vi må erkende, at chartersegmentet svinder ind. Omsætningen er stabil, så det er ikke noget, vi taber penge på, men charterområdet vækster ikke, som eksempelvis andre områder har gjort det de seneste år«, siger Gorm Pedersen.

For Star Tour gælder det eksempelvis, at antallet af krydstogtsgæster er steget med 15 procent de sidste fem år.

Ifølge tal fra Rejsearrangører i Danmark tog 1.067.873 danskere af sted på en pakkerejse i 2011 til sammenligning med de 1.139.663 sidste år. Gorm Pedersen uddyber situationen for charterrejsen hos Star Tour:

»Når et charterfly lander i dag, tager 60 procent videre med en fælles bus, mens 40 procent rejser videre på egen hånd. For fem år siden var det 90 procent, der tog videre med bussen«.

Flere vælger specialrejser

Den satsning kommer til at blive nemmere i den nærmeste fremtid. For selv om Gorm Pedersen frem til 31. oktober stadig er landechef for Star Tour, vil han per 1. november være chef for TUI, eftersom det europæiske moderselskab af samme navn vil samle alle 200 datterselskaber verden over under en solhat. Også det danske.

Og det er i den forbindelse, at Gorm Pedersen vil lade charterrejse være charterrejse og i højere grad gå efter at kunne sende gæster af sted på mere specialdesignede rejser – de såkaldte leisurerejser, der eksempelvis kan være krydstogter, storbyrejser, aktiv ferie og rundrejser generelt.

»Det er livsstilsprodukter, vi skal satse på nu. Det skal være individualiserede rejser«, siger Gorm Pedersen.

Det kommer bedre til at kunne lade sig gøre fremover, fordi TUI’s indtræden vil give Star Tour-kunder flere destinationer og flere specialiserede hoteller. Eksempelvis igennem TUI’s hotelkæder RIU og Robinson, der henvender sig til flere forskellige målgrupper. Og ikke mindst krydstogter. Star Tour sidder på 5 procent af krydstogtsmarkedet lige nu, og målet er ifølge Gorm Pedersen, at Star Tour skal helt op på 25 procent i fremtiden.

»Vi vil stå stærkere, da vi nu har meget lettere ved at lancere nye produkttyper og frem for alt til et omkostningsniveau, som forbrugerne vil synes om«, lyder det fra Gorm Pedersen.

At charterrejsen ligger i graven, er bestemt ikke et udsagn, som Ole Egholm vil tilslutte sig. Han er direktør i Dansk Brancheanalyse, der analyserer økonomien i rejsebranchen:

»En rejseform, der årlig tiltrækker 1 million rejsende, er ikke død. Charterbranchen lever i bedste velgående og har historisk været rigtig god til at tjene penge. Men andre grene af rejsebranchen vokser væsentlig mere«, siger Ole Egholm.

Det er især leisureområdet, der rykker i de her år.

»Derfor lyder det fornuftigt, at Star Tour satser, som de gør. Krydstogt er jo også en form for charterrejse, og dette segment har haft en meget høj vækstrate over de seneste 10 år. Derfor er det oplagt, at Star Tour gerne vil have en større bid af det marked i Danmark«.

Uro ødelægger turistindustri

Analytikerens egne tal viser da også, at mens charterrejsens omsætning i gennemsnit er vokset med 3,2 procent om året de seneste 20 år, er leisurerejserne oppe på 5,4 procent. Ole Egholm mener, at det er et udtryk for, at charterbranchen ikke har været lige så dygtig som andre rejsebureautyper til at udvikle sine produkter. Og så har uro på destinationerne heller ikke hjulpet.

»Egypten og Tyrkiet har været ramt af terroraktioner. Selv det demokratiske Tunesien fik ødelagt sin turistindustri på få enkeltstående terroraktioner i 2015. Selv Grækenland var nede at dykke, da der var uro om euromedlemskabet. Til gengæld er de sikre rejsedestinationer som De Kanariske Øer og Mallorca nærmest blevet overrendt«, siger Ole Egholm.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hos Danmarks største rejsebureau, Spies, der sidder på 26 procent af markedet mod Star Tours 24 procent, er man heller ikke helt med på at begrave charterrejsen. Endnu.

»Vi har fået spørgsmålet om charterrejsens død de sidste 30 år, og alligevel går det ganske fint, selv om det ikke kommer til at vokse så meget i fremtiden«, siger Carlos Cebrian, produktchef hos Spies.

Han mener, at danskerne fortsat vil holde fast i charterrejsen hos Spies, fordi selskabet har opfundet egne koncepthoteller til både børnefamilier og voksne, hoteller med private pools, tilbud om aktivferier med mere.

Carlos Cebrian fortæller, at også hos Spies vokser andre rejseformer: storbyture, krydstogter og alternative destinationer som Dubai.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Sune Højrup Bencke eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden