Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
TURISMESTRØM. Især antallet af kinesiske turister stiger kraftigt, efter at en ny rute flyrute er åbnet til Shanghai.
Foto: Eric Gevaert

TURISMESTRØM. Især antallet af kinesiske turister stiger kraftigt, efter at en ny rute flyrute er åbnet til Shanghai.

Storby og kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nyrige turister valfarter til Danmark

Rejsende fra vækstlande er steget voldsomt herhjemme de sidste to år.

Storby og kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

København satser i stigende grad på at lokke turister hertil fra de såkaldte BRIK-lande: Brasilien, Rusland, Indien og – især – Kina.

De nye vækstmarkeder fylder endnu ikke meget i det samlede regnskab herhjemme, men kineserne er på vej til at overhale amerikanerne som verdens største turistmarked. Og allerede nu kan man se effekten af, at SAS i marts åbnede en direkte rute til Shanghai.

Antallet af kinesiske overnatninger er i første halvår af 2012 steget med 44 procent fra året før, så man regner med et samlet besøgstal i år på 110.000.

LÆS OGSÅ »Det bekræfter, at øget tilgængelighed er den primære faktor for at få flere turister hertil fra disse markeder«, siger Peter Rømer Hansen, udviklingsdirektør i turistorganisationen Wonderful Copenhagen.

Flere journalister til DK
Wonderful Copenhagen undersøger nu sammen med partnere potentialet for at få et flyselskab til at åbne en direkte rute til Indien. Man skeler også til muligheder for, at russere og brasilianere kan komme hurtigere hertil.

Ud over at få udbygget flyruterne satser Wonderful Copenhagen også meget på PR. Organisationen modtager hvert år 600-700 journalister og andre mediefolk, der kommer hertil for at se, høre og smage på København. Et eksempel var, da den indiske stjernekok Sanjev Kapoor for nylig lavede mad sammen med Nomas Rene Redzepi og fik det vist på både CNN og Kapoors egen 24-timers tv-kanal, FoodFood.



Russiske journalister inviteres også i stor stil, for selv om russerne har relativt let adgang til Danmark, både med fly og på krydstogtruter, har vi ikke så meget held med at få dem vestpå som svenskerne. Turismen fra Rusland er dog også steget pænt: 30 procent i første halvår i år.

Kineserne skal blive længere
Det helt store fokus ligger på kineserne. Wonderful Copenhagen har i projekt ’Chinavia’ slået sig sammen med turistorganisationerne i Stockholm, Göteborg, Oslo og Helsinki i forsøget på at få flere hertil – og især at få dem til at blive lidt længere.

Den typiske kinesiske turist er på pakkerejse og har sjældent over et døgn i København. Men ifølge en stor interviewundersøgelse her i august har mange af dem appetit på mere.

De fem skandinaviske storbyer vil søge EU-udviklingsmidler og bidrag fra de nordiske regeringer, der især skal bruges på to tiltag: Man skal være langt mere synlig i Kina, ikke mindst på den kinesiske udgave af internettet, hvor de rejselystne forbrugere er særdeles aktive på sociale medier og blogs.

På hjemmefronten skal København bedre imødekomme turisternes ønsker om mere information på kinesisk og mere H.C. Andersen. Derfor vil man tage initiativ til at få produceret bykort og apps på kinesisk, og man håber også at kunne få formaliseret H.C. Andersen-gåture til digterens bopæle og andre centrale steder i København.

Fra svovlstikker til højt BNP

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Institutleder Lise Lyck fra Center for Tourism and Cultural Management, Copenhagen Business School (CBS), mener, at strategien er helt rigtig. »Tilgængelighed i form af transport er en meget afgørende faktor for at få turister til et land, især hvis der også er nysgerrighed efter at vide mere om landet. For kineserne gælder det i høj grad H.C. Andersen, og her ligger der ganske rigtigt en god forretningsidé i at få udbygget temaet. Ud over Den Lille Havfrue og statuen på Rådhuspladsen er her jo stort set intet«, siger hun. »Når jeg har holdt oplæg i Kina, har kinesere ofte også været meget interesseret i, hvordan Danmark er gået fra at være et sted, hvor H.C. Andersen kunne skrive om den lille pige med svovlstikkerne til at være et land med et af verdens højeste BNP per indbygger og stor lighed«, tilføjer Lise Lyck.



LÆS ARTIKEL Der er også stort potentiale i russerne, mener hun, blandt andet fordi Danmark har de slots- og herregårdsophold og luksussommerhuse, som mange russere efterspørger. Lise Lyck understreger, at fortsat turismesucces for København tillige kræver, at nærmarkederne ikke bare holdes ved lige, men også udbygges: Vi skal især være mere synlige i Storbritannien, Holland, Sydtyskland og Schweiz. Ifølge undersøgelser skaber turisme rigtig god ekstraomsætning og beskæftigelse i en storby, også fordi mange vender tilbage for at lave forretninger og afholde konferencer.





Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden