Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Privatfoto
Foto: Privatfoto

Her er den lejede Nissan Note gået i stykker. Alt tyder på en forholdsvis simpel motorskade. Senere kom en regning på noget helt andet.

Storby og kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Billeje i Portugal endte med en stor regning

Goldcar i Portugal krævede 15.000 kroner for en skade, som personen, der havde lejet bilen, ikke kunne genkende.

Storby og kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er påstand mod påstand i en sag om en uventet stor regning, der fulgte efter nogle dages billeje i Portugal i foråret 2015.

Lone Andrup og hendes mand, Kristian G. Olsen, lejede bilen hos udlejningsselskabet Goldcar i lufthavnen i Lissabon. Efter nogle dages leje fik bilen en mekanisk defekt, som Lone Andrup beskriver som en eksplosion fra et dæksel i toppen af motoren. Goldcar hentede bilen på en kranvogn og udstyrede Lone Andrup med en anden bil.

Efter afslutningen af ferien modtog Lone Andrup en regning fra Goldcar på 2.000 euro (15.000 kroner), ledsaget af en forklaring om, at der var sket en skade på bilens undervogn. Kraftige metalstykker var brækket af, men Goldcar gav ingen beskrivelse af, hvordan skaden kan være sket.

Lone Andrup og hendes mand siger, at de kun har kørt stille og roligt i bilen, en Nissan Note, der i øvrigt havde en del skrammer, da de overtog den. Det danske par kontaktede straks Goldcar, da de ikke mente, at de kunne være ansvarlige for skaden. Goldcar fastholdt, at danskerne skulle betale for skaden.

Første melding positiv

Derefter henvendte Lone Andrup og hendes mand sig til organisationen Forbruger Europa. Den første melding fra Forbruger Europa lød lovende for parret:

»Hvis hændelsen er sket, som I har beskrevet, ved stille kørsel ned ad en indkørsel, lyder det bestemt som manglende vedligeholdelse af bilen og ikke vild kørsel fra jeres side«, svarede den jurist, der tog sagen. Hun påpegede dog også, at det på afstand var umuligt at vurdere omfanget af skaden på bilen, og hvorfor den var opstået.

Forbruger Europa tilføjede, at sagen ikke ville kunne behandles ved et dansk klagenævn. Sagen gik derfor videre til Forbruger Europas portugisiske søsterafdeling.

Goldcar nægtede dog at samarbejde med den portugisiske afdeling af forbrugernetværket. Forbruger Europa i Danmark forklarer til Politiken, at netværket ikke er en håndhævelsesmyndighed, der kan pålægge firmaer f.eks. at yde erstatning, men er afhængig af, at firmaerne frivilligt går med til en ordning.

Lone Andrup kunne være gået videre med sagen til en klageinstans i Portugal, men det orker hun ikke, fortæller hun Politiken.

Politiken har spurgt til sagen hos Goldcars pr-kontor. Herfra lyder det, at Goldcar har svaret den portugisiske forbrugerorganisation. Biludlejningsselskabet fastholder kravet om betaling og siger, at udgiften til reparationen kom op på 2.500 euro og ikke bare de 2.000 euro, som Lone Andrups regning lød på. Det danske pars rejseforsikring betalte det meste af beløbet – dog ikke en selvrisiko på 2.500 kroner.

Lone Andrup og hendes mand skal leje bil igen i Sydeuropa til foråret, og det bliver ikke hos Goldcar.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden