Chefen for Europas største nattogssatsning er kommet til København fra hovedsædet i Wien. Derfor må det første og mest presserende spørgsmål til Kurt Bauer, leder af afdelingen for langdistancetog hos de østrigske statsbaner, ÖBB, naturligvis være: Hvordan er du kommet hertil?
»Med fly«, siger chefen ikke uden irritation i stemmen.
»Selvfølgelig ville jeg helst have taget toget. Men fra Wien til København er det altså lidt af en udfordring. Jeg kunne have taget et nattog til Hamburg og så videre derfra med dagforbindelsen til København. Men distancen, Wien til København, er for lang til en direkte nattogsforbindelse; der skal helst være mellem 8 og 11 timer, og det ville aldrig fungere mellem Wien og København«, siger Kurt Bauer.
Han er i København i forbindelse med et borgermøde om klimavenlig transport, og han kommer til byen som repræsentant for et togselskab, der i modsætning til resten af Europa ser en fremtid for nattogskørsel på kontinentet.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her