0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Regeringens nye udmelding om nattog er lidt af et gennembrud

I den nye finanslov er det skrevet ind, at regeringen sammen med DSB vil undersøge mulighederne for at etablere nattog i Danmark. Organisationen Bevar Nattoget roser initiativet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Alfred Hollerup
Foto: Alfred Hollerup

EuroNight's nattogslinje mellem Budapest og Berlin gungrer stilfærdigt ud gennem den ungarnske hovedstads forstæder.

Togrejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Togrejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Jeg vil gerne have nattog til Danmark, men det skal være grænseoverskridende og skal løses i et samarbejde på tværs af lande«.

Sådan lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht (S) i forbindelse med den finanslov som Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet er blevet enige om for næste år. Her står der, at regeringen sammen med DSB vil undersøge mulighederne for at etablere nattog i Danmark samt undersøge mulighederne for at koordinere en eventuel nattogsdrift med andre interesserede lande.

»Nattog kan være svært at drive kommercielt, men der er ønsker og interesser for det, så derfor vil vi undersøge mulighederne«, siger Benny Engelbrecht.

Derfor holder han skarpt øje med, hvad der sker i Sverige, hvor regeringen i foråret afsatte 50 millioner svenske kroner til at undersøge mulighederne for nattogskørsel fra Sverige og ud i Europa. Og han orienterer sig om, hvad de østrigske statsbaner ÖBB pusler med i forhold til at udvide deres netværk af nattogsruter.

»Om det er den ene eller anden tilgang eller måske dem begge to, det må vi jo se. I hvert fald er det interessant med samarbejde over grænser, fordi hele pointen er, at nattoget skal være grænseoverskridende«, siger Benny Engelbrecht, der er parat til at hjælpe til, hvis der er ønsker om at køre tog i Danmark.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter