0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sverige vil være klar med nattog gennem Danmark i 2022

Den svenske regering vil senest 1. august 2022 oprette nattog mellem Malmø-Bruxelles og Stockholm-Hamburg.

Togrejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Sverige satser på at have nattog gennem Danmark til et par europæiske storbyer klar i august 2022. Regeringen sætter 400 millioner svenske kroner (289 millioner danske kroner) af til projektet.

Det er resultatet af en aftale mellem den svenske regering, Centerpartiet og Liberalerna, fremgår det af en pressemeddelelse fra den svenske regering.

Nattogene kommer til at køre uden skift fra Malmø til Bruxelles samt fra Stockholm til Hamburg.

Trafikverket, der står for togdriften i Sverige, leverede i april en rapport, som danner grundlag for beslutningen.

Her står der, at der ikke er forudsætninger for at oprette nattog gennem Tyskland.

Det er derimod muligt i Danmark og Sverige.

Derfor skal man finde en operatør i Tyskland, som kan stå for driften efter den danske grænse, fremgår det af pressemeddelelsen.

Tester i fire år

Sverige vil i første omgang køre med nattogene i fire år med en mulighed for en toårig forlængelse.

Det fremgår ikke umiddelbart, i hvilket omfang Danmark bliver involveret i projektet. Og det fremgår ikke, hvorvidt det vil gavne danske passagerer.

I januar fortalte transportminister Benny Engelbrecht (S), at Danmark bør understøtte det, hvis Sverige gør alvor af etableringen af en nattog-forbindelse.

I slutningen af 2014 blev driften med nattog fra Danmark videre ned i Europa indstillet.

Det skete, efter at DSB sammen med Deutsche Bahn måtte erkende, at der ikke var økonomi i at blive ved med at tilbyde natture fra København til europæiske storbyer.

I 2016 opgav Tyskland endeligt sin nattogsdrift af økonomiske årsager.

ritzau

Annonce

Læs mere