0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nye nattogsåbninger giver optimisme

De franske myndigheder har lanceret planer om at genåbne lukkede nattogsruter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Raymond Roig/Ritzau Scanpix
Foto: Raymond Roig/Ritzau Scanpix

På billedet her fløjtes der i december 2016 til afgang for den sidste kørsel på nattogsruten mellem Paris og den spanske by Port Bou. Nu vil de franske myndigheder sparke liv i landets nattog igen.

Togrejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Togrejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De franske nattog har siden en række drastiske rutelukninger i 2016 befundet sig på et slumreplan. Men nu lyder det fra myndighederne, at landets nattog nu lige så stille skal sparkes i gang igen.

Ifølge transportminister Jean-Baptiste Djebbari vil ruterne Paris-Nice og Paris-Tarbes blive genindført inden 2022.

Udmeldingen kommer i kølvandet på en række andre nyheder om nattogsruter, der er på vej. Mest interessant for danske passagerer er nok, at svenske Snälltåget, et lille privat selskab, har planer om at køre nattog fra Malmø via Danmark til Berlin og Hamburg i 2021. Samtidig planlægger de svenske myndigheder at køre nattog til både Hamburg og Köln og/eller Bruxelles via Danmark i 2022.

Sideløbende er en lille sæsonrute mellem Sylt i Nordtyskland og Salzburg i Østrig åbnet denne sommer, mens RegioJet også har åbnet en rute gennem Østeuropa fra Prag til Kroatien. Dertil kommer de østrigske statsbaners satsning på et nyt nattog til blandt andet Bruxelles, der allerede er i drift.

Glad togmand

Poul Kattler, der er talsperson for den danske del af Back-on-Track, der blandt andet arbejder for nattogets genkomst i Europa, mener, at sommerens mange positive nattogsudmeldinger er et resultat af et møde mellem klima- og coronakrise.

»Jeg tror, at der er en vis forsigtighed i forhold til at ville flyve i øjeblikket kombineret med ønsket om at rejse mere CO2-venligt«, lyder det.

Poul Kattler er naturligvis glad for at se, at små private aktører i Europa åbner nye nattogsruter, men han håber, at det bliver komplimenteret af et offentligt støttet rutenet.

»Det maner til optimisme at se initiativer som det franske. Det giver os nyt mod i forhold til at arbejde for flere nattog«, siger Poul Kattler og understreger, at det godt nok er sjovere at fejre nye ruteåbninger end at begræde dem, der lukkes, som det er sket i stor stil de seneste 5-10 år.

Sidst der kørte nattog fra dansk grund, var i 2014, indtil City Night Line-ruten lukkede.

Den franske regering vil i slutningen af sommeren udgive en rapport om deres langsigtede nattogsstrategi, og ifølge Poul Kattler forventes det, at der kan komme flere nye nattog de kommende år end bare de to, der allerede er meldt ud.

Nyt fra østrigerne

Sideløbende med de franske nattogstanker, er der også nyt fra de absolut førende på nattogsområdet i Europa, de østrigske statsbaner, ÖBB. Her har man længe ventet på leveringen af 13 nye nattogssæt, der kommer i 2022, men allerede nu melder selskabet ud, at man investerer yderligere i nyt materiel.

Ifølge den tyske avis Frankfurter Allgemeine Zeitung vil en bestilling på ekstra 20 nye nattog blive udbudt i de kommende måneder. Leveringen skal ske omkring 2024/2025 og vil være en ordre på hele 500 millioner euro.

ÖBB har satset stort på nattog siden 2016, hvor transportformen ellers var i dyb krise, da mastodonten på den europæiske togscene, Deutsche Bahn, i december helt stoppede sovevognskonceptet City Night Line (ruten til og fra Danmark stoppede i 2014).

Tilsyneladende er satsningen i sync med passagerernes ønsker. I hvert fald steg antallet af nattogspassagerer fra 2018 til 2019 med 10,7 procent.