0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Cykelsporten har aldrig været en større succes

10 års dopingskandaler har intet betydet for cykelsportens succes. De professionelle cykelholds økonomi er fordoblet siden 2003.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Magnus Holm(arkiv)
Foto: Magnus Holm(arkiv)

Loyale. På trods af den seneste tids række af skandaler for professionel cykelsport, har de udøvende amatører været overordentligt loyale overfor sporten.

Cykling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Cykling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Cykelsporten oplever den ene dopingskandale efter den anden - senest nu, hvor den syvdobbelte Tour de France-vinder, Lance Armstrong, har indrømmet massivt medicinsk snyd gennem karrieren.

Alligevel vokser sporten markant.

LÆS OGSÅ

Over de seneste 10 år er de professionelle cykelholds samlede budgetter fordoblet fra 1,2 mia. kr. i 2003 til 2,4 mia. kr. i den netop afsluttede 2012-sæson. Det viser den seneste rapport om sportens økonomi, som revisionsfirmaet Ernst & Young årligt laver for den internationale cykelunion (UCI).

Selv korrigeret for inflation er væksten markant. Samtidig er den gennemsnitlige grundløn for ryttere på cykelsportens 1. klasse steget fra 750.000 kr. om året i 2003 til næsten 2 mio. kr. i 2012.
Penge over moral

Fremgangen bunder i, at sponsorerne overordnet set vægter penge over moral. Og det kan stadig betale sig at poste millioner af kroner i cykelsporten. Sådan lyder det fra Ulrich Lacher, direktør i IFM Sports og Repucom, der er en af Europas førende konsulenter i idrætssponsorater.

»Cykling er den sidste sportsgren i Europa, hvor store masseappellerende begivenheder som Tour de France, VM og forårsklassikerne stadig bliver vist på landsdækkende tv. Eksponeringen er stor, og afkastet på investeringen er god«, siger Ulrich Lacher.

Han henviser til, at sponsorer kan tjene gode penge på cykelsporten, fordi »fanbasen er forblevet meget loyal på trods af alle skandalerne«:

SE OGSÅ

»Sporten er enormt populær, især i Vesteuropa - men den vokser også i Asien, Mellemøsten og Nordamerika«.

Inden for de danske grænser viser interessen sig blandt andet ved, at medlemstallet i Danmarks Cykle Union (DCU) er vokset med 30 procent på 10 år til knap 25.000 i den seneste opgørelse. Og i 2011 stod flere hundrede tusinde danskere langs vejene, da Danmark var vært for VM.

Det samme var tilfældet igen i 2012, da verdens næststørste etapeløb, Giro d'Italia, startede i Jylland. Samtidig udgør danskerne en trofast del af de mange hundrede millioner af tv-seere fra næsten 200 lande, der hvert år følger med i sommerens Tour de France.

Underholdning trumfer
»Det er, som om vi almindelige seere har en eller anden form for dobbelt bevidsthed: På den ene side siger vi, at rytterne n