Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
OL 2016
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bechs boks: Giv legene tilbage til London

Der mangler en god gang olympisk stemning i Rio. Det er svært at finde festen.

OL 2016
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gad vide, om De har bemærket det hjemme i sofaen. For her i Rio er det tydeligt: at det er småt med det, vi kan kalde olympisk stemning.

Det er, som om brasilianerne ikke rigtig er med. At det ikke er blevet den folkefest, som vel ikke mindst ’vi udlændinge’ havde ventet.

Lad mig straks indrømme, at jeg ikke har været helt inde i de snævre gader og på de små pladser – den slags udflugter har der endnu ikke været tid til.

Derfor skal jeg ikke kunne sige, om der er gang i sagerne under balkonerne og vasketøjssnorene. Om der danses til den underskønne klassiker ’The Girl from Ipanema’ – åbningshøjtidelighedens elegante svar på de danske håndboldhallers ’Pas på den knaldrøde gummibåd’.

Men andre steder i byen er OL aldeles ’fraværende’, medmindre man regner de dekorerede busser for en fest i sig selv.

Nuvel, den slags er svært at vurdere – og man kan næppe bruge en ikke tilstedeværende stormflod af sambadansere som målestok. Men mere skuffende er det bestemt, at tilskuerne også bliver væk.

Og helt grelt – og forbløffende – er det at se det olympiske stadion være mere end halvtomt til de fornemme atletikkonkurrencer, som min kollega Henrik Jacobsen skrev om i ’Bag Ringene’.

At arrangørerne hævder, at de har solgt over 80 procent af samtlige alt, alt for dyre billetter, spiller ingen rolle, hvis billetterne ikke bruges.

Så tyder det jo bl.a. på, at man har solgt billetterne til de forkerte – måske til bureauer og andre ’mellemhandlere’, der ikke har kunnet komme af med dem.

Ja, det kan godt være, at det samlet set ikke betyder noget for omsætningen, men det betyder dælme noget for kulissen, for folkefesten, for atleterne.

Sådan var det ikke i London for fire år siden. Propfyldte arenaer over det hele.

Hvorfor denne forskel? Det kan 113 marketingprofessorer og ekspertjournalister sikkert have 219 forklaringer på.

Men måske hænger det også sammen med, at det købestærke og meget bredt orienterede publikum findes i Europa. Og at ’alle’ europæere kan flyve til London for en pris af seks flasker rødvin, en bakke blåmuslinger og en pose natbleer. Hvorimod det koster en bondegård at flyve til Sydamerika.

Konklusion: Vend tilbage til London.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden