Uamerikansk. Da Usain Bolt fra Jamaica søndag satte olympisk rekord på 100 meter, var det stort set uden amerikanske tv-seere.
Foto: David J. Phillip/AP

Uamerikansk. Da Usain Bolt fra Jamaica søndag satte olympisk rekord på 100 meter, var det stort set uden amerikanske tv-seere.

OL 2012

Reklamer afskar USA fra at se Usain Bolts spurtrekord

En seerstorm har rejst sig mod amerikansk tv, som sender OL med timers forsinkelse af hensyn til reklamer.

OL 2012

Mens to milliarder tv-seere verden over så Usain Bolt slå olympisk rekord søndag, viste amerikansk tv en båndet optagelse af en volleyballkamp.

Først flere timer efter 100 meter-finalens afgørelse kunne millioner af amerikanske tv-seere se det jamaicanske løbefænomen spurte sig ind i historiebøgerne.

Klokken var 16.50 om eftermiddagen på den amerikanske østkyst, da 100-meterfinalen fandt sted i London, og teknisk uheld havde intet med sagen at gøre. Forsinkelsen var helt bevidst.

Alt populært bliver udskudt til om aftenen Det amerikanske tv-netværk NBC udskyder helt systematisk alle de mest populære OL-begivenheder til den bedste sendetid, som er om aftenen amerikansk tid. Det sker uanset, hvornår på døgnet de fandt sted i London. Målet er at få vredet flest mulig reklamepenge ud af legene.

Læs også

Man kunne tro, at OL-sultne seere blot kan skifte over på en anden af de over 100 kanaler, som følger med selv den mindste amerikanske kabelpakke. Det kan de ikke. NBC har købt sig til et monopol på at sende OL til alle amerikanske seere.

NBC’s taktik er mildt sagt ikke populær blandt alle seere. En sand storm af kritik, klager og decideret hadefulde tilsvininger er den seneste uge regnet ned over tv-netværket via sociale medier som Twitter og Facebook.

Selv da den amerikanske svømmestjerne Michael Phelps i sidste uge blev historiens mest vindende atlet ved OL, kunne hans egne landsmænd ikke se begivenheden direkte på tv. Da NBC endelig viste begivenheden om aftenen, var al spænding forduftet for mange amerikanere.

Som ved mange andre store OL-begivenheder, havde seerne ikke kunnet undgå at se resultatet i dagens løb på Twitter, Facebook eller i en af netaviserne. Selv NBC’s egne nyhedsudsendelser oplyser resultaterne i dagens løb.

Dog kun som tekst, der ruller hen over skærmen, efter at studieværten har advaret seere om at kigge væk, hvis de vil bevare spændingen. En metode, danske tv-seere måske vil kunne huske fra sportsudsendelser i 1980’erne.

20 minutter reklamer i timen
Tv-monopolet stammer fra, at NBC i 2003 betalte svimlende 1,2 milliarder dollar – omtrent syv milliarder kroner – for en pakke af rettigheder, som inkluderede OL 2012. Man behøver ikke at have set mange minutters amerikansk OL-tv for at regne ud, hvordan de penge skal tjenes ind igen: Reklamepauser.

Danske tv-seere ville næppe tro deres egne øjne. Reklamepauserne fylder så meget, at de konsekvent udgør cirka 20 minutter af hver time.

Det fungerer omtrent efter modellen: Seks minutters OL-tv, tre minutters reklamer. Dernæst seks minutters OL-tv, og så igen tre minutters reklamer. Og sådan fortsætter det.

Ved de båndede optagelser kan tv-stationen stoppe udsendelsen og vise reklamer, netop når spændingen er størst. De begivenheder, som sendes direkte i dagens løb, bliver løbende afbrudt af ligeså mange reklamer. Blev kampens eneste mål scoret i en reklamepause, er det bare ærgerligt.

Stormen af klager nåede et voldsomt niveau i sidste uge, da Twitter suspenderede den britiske journalist Guy Adams’ profil mandag efter at have fået en klage fra NBC. Adams er bosat i Los Angeles i USA og er blandt de brugere, der mest vedholdende har kritiseret NBC’s båndede dækning.

Suspenderingen fik så stor opmærksom blandt brugerne på det sociale netværk, at Guy Adams navn i perioder nåede op på listen over emner, som flest brugere skriver om verden over. Twitter erkendte dagen efter, at der ikke havde været grundlag for at suspendere Adams’ profil, og genåbnede hans profil.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

NBC: Forsinkelse giver højere seertal
Den voksende kritik fik i sidste uge NBC til at gå i forsvar for sine forsinkede udsendelser. Tv-netværket offentliggjorde torsdag en undersøgelse, som viser, at folk, der allerede kender resultatet af en OL-begivenhed, før den bliver vist, er mere tilbøjelige til at tænde for fjernsynet og se den, når den bliver vist senere.

Læs også

»Vi lytter. Vi læser. Vi forstår, at der er folk, som ikke kan lide, hvad vi gør. Men vi tror, det er et meget højlydt mindretal, og det stille flertal har været med os i de første seks dage«, siger Mark Lazarus, formand for NBC Sports, til CBS torsdag i sidste uge.

Lazarus fortæller, at løbende målinger viser, at seertallene er høje end ved OL i 2008, og at seerne kan lide udsendelserne. NBC peger samtidig på, at folk med hurtig internetforbindelse kan streame direkte dækning af udvalget begivenheder fra netværkets hjemmeside. En dækning, som set med danske øjne ligeledes er voldsomt præget af reklamer.

NBC’s strategi er forfejlet og forældet, vurderer iagttagere.

»NBC tænker medier på den gamle måde, når de siger »Vi ejer dette. Du gør ikke. Du kan ikke se det uden os«. Og det er den vigtigste forandring i mediernes forhold til deres publikum, som internettet bibringer. Det er, hvad NBC ikke har greb om«, siger Jeff Jarvis, professor i journalistik ved City University of New York, til CBS.

IOC afviser at tvinge NBC til direkte dækning

NBC’s forsvar har da ikke fået debatten til at forstumme. Snarere tværtimod.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Den mere og mere massive kritik førte mandag til, at den Internationale Olympiske Komite, IOC, måtte svare på, hvad komiteens holdning er til, at NBC afskar amerikanske seere fra at se 100 meter-finalen direkte. Amerikanske OL-fans skal dog ikke forvente på hjælp fra komiteen:

»Det er bestemt ikke op til os at fortælle dem, hvordan de skal nå deres publikum«, siger IOC-talsmand Mark Adams om NBC’s dækning til nyhedsbureaet AP.

FACEBOOK Bliv ven med Politiken

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden