0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

    Alt om Præsident­valg i USA

Virksomheder udfordrer Mark Zuckerberg – men kan de komme forbi ham?

En lang række virksomheder har trukket en streg i sandet over for sociale medier som Facebook. Men spørgsmålet er, om det kommer til at få nogen reel betydning, eller blot er god markedsføring, vurderer eksperter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Andrew Harnik/Ritzau Scanpix
Foto: Andrew Harnik/Ritzau Scanpix

Facebook er kommet under pres, efter at over 160 store og små virksomheder har trukket deres annoncekroner fra tech-giganten. Andre sociale medier som Twitter er også blevet boykottet af flere virksomheder, der kræver markante ændringer fra de sociale platforme.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Nogle af verdens store firmaer, bl.a. de to verdensomspændende mastodonter Coca-Cola og Unilever, er gået til kamp mod en af techverdenens mest magtfulde giganter, Facebook – en konflikt, der i sin substans vil afdække, om verdensfirmaer i dag kan komme uden om Facebook.

Mere end 160 virksomheder har i kølvandet på debatten, der er affødt af drabet på den sorte George Floyd, sat en midlertidig prop i deres millionstrøm til det sociale medie i forsøg på at presse Mark Zuckerberg til at gøre en større indsats for at begrænse racisme og had på deres platforme.

Også andre sociale medier, bl.a. Twitter, har fået kravene at føle, og Facebooks aktie dykkede i sidste uge mere end 10 procent, mens Twitters administrerende direktør, Jack Dorsey, måtte se sit selskab falde 14 procent i værdi.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce