0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

En march var datidens jingle for lokal cognac

Der er fuld knald på en ’Cognac-March’, som i 1899 skulle lokke aarhusianerne til at købe Guldsmed-Cognac i Guldsmedgade. Historien ender dog sørgeligt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kenn Tarbensen
Foto: Kenn Tarbensen

Forsiden på nodebladet er uhyre elegant udført.

Bagsiden
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Bagsiden
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis Bagsidens læsere ikke tidligere har hørt om hverken Guldsmed-Cognac eller ’Cognac-Marchen’, er det fuldt forståeligt. Der er nemlig tale om hidtil glemte fænomener fra det festlige Aarhus omkring år 1900. Erhvervsarkivets Katalogsamling i Rigsarkivet rummer et væld af brochurer og andre småtryk fra dansk erhvervsliv, og i æsken med materiale fra ’Vinhandel’ sprang den flotte ’Guldsmed-Cognac-March’ i øjnene. 4 sider i stort format med en flot forside, noder i midten og reklame på bagsiden.

Reklamen løfter lidt af sløret for historien. I butiksgaden Guldsmedgade nummer 17 i Aarhus havde en cirka 30-årig købmand fra Lemvig, Peter Christian Holm, etableret en større vinhandel.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere