0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Det her er smoking hot!«: Ny social platform er omgærdet af hype, men slås med velkendte problemer

En ny social platform for særligt indviede er stødt på gamle problemer. Dele af techindustrien har nemlig stadig ikke forstået sit ansvar, skriver Astrid Haug i denne techklumme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

CLUBHOUSE: Di kan møde bl.a. talkshowværten Oprah Winfrey på det nye sociale medie.

Viden og Tech analyser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Viden og Tech analyser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er en ny fest på internettet, og den hedder Clubhouse. Appen bliver båret frem af brugernes hype og store investeringer, men problemerne for appen har allerede meldt sig. Appen har nemlig ingen holdbar plan for at undgå racisme, antisemitisme, misinformation og bias.

Clubhouse er stedet, hvor verdens rigeste mand, Tesla-stifteren og Mars-entusiasten Elon Musk, fylder et virtuelt rum til randen. Det er her, man kan møde skuespilleren Ashton Kutcher og talkshowværten Oprah Winfrey. Og det er her, hvor alle kan starte en samtale om hvad som helst. Altså alle, der kan komme ind i klubben. For det kræver, at man er inviteret af et eksisterende medlem.

Lukketheden handler dels om, at appen stadig er under udvikling, og dels er eksklusivitet et simpelt trick til at skabe hype i en onlineverden, der ellers er præget af let adgang. Hypen om Clubhouse har siden lanceringen i foråret 2020 bredt sig fra Silicon Valley over resten af techeliten i USA, Europa, Japan og i den seneste tid også i Danmark og Kina. Appen har cirka to millioner aktive brugere.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere