Annonce
Debat 27. aug. 2011 KL. 13.10

Svar til tattoo-hader: Oh, at være en narcissistisk teenager

Tænk, at en mand fra reklame- og kommunikationsbranchen kritiserer en særlig kropsudsmykning.

fakta

Joen Meier Olsen er cand.scient.pol.

Lad det være sagt med det samme: Jeg har tatoveringer og er egentlig ganske godt tilfreds med dem.

Det er altid rart at blive klogere på sig selv, og derfor var det selvfølgelig med stor fornøjelse, jeg læste Kresten Schultz Jørgensens bandbulle (Pol. 20.8) mod tatoveringer.

TATTO-DEBAT »Det er med tatoveringer som med tissemænd og biler«

Ungdommeligt sløvsind og narcissisme i et væk var der tale om, og alt sammen kunne det reduceres til de famøse tegninger på kroppen.

Jeg mindes at have læst et sted, at Kresten Schultz Jørgensen på et tidspunkt har været ansat som kommunikationschef for Det Kongelige Teater, så hvad er mere nærliggende end at smide en stinker tilbage over hegnet?

Joen Meier Olsen

Personligt havde jeg ellers efterhånden fået den opfattelse, at jeg var vokset fra mine teenageår, på godt og på ondt. Her sidder jeg, familiefar midt i 30’erne, og længes jævnligt tilbage til de glade dage med heavy metal, langt hår og et verdensbillede, der var sort/hvidt.

Det var dejligt nemt at vide, hvem du kunne lide, og hvem du ikke kunne lide, hvem der var de gode, og hvem der var de onde, hvem man gad bruge sin tid på, og hvem der kunne rende en i røven.

Tegning:  Jørn Villumsen

Nu om dage er tingene unægtelig noget mere komplekse.

Der skal betales afdrag på realkreditlånene i vores alt for dyrt købte hus, jeg er gudhjælpemig nødt til at gå på arbejde hver dag i skjorte og pæne bukser (det havde jeg helt sikkert forsvoret, da jeg var teenager, men i det mindste er jeg endnu ikke begyndt at gå med slips), og jeg er til tider også nødt til at omgive mig med mennesker, der ikke nødvendigvis hører samme slags musik som jeg!

TATTOO-KONSEKVENSUlovlige hennatatoveringer skader for livet

Ak ja, ak ja, sædernes forfald ... Derfor var jeg egentlig lidt glad for at blive rubriceret som narcissistisk teenager igen, så havde jeg da ikke helt solgt ud (endnu)!

Desværre viser det sig, at det udelukkende er, fordi jeg er tatoveret, at jeg er narcissistisk, teenageagtig og på alle tænkelige måder uansvarlig.

Det har ikke noget at gøre med et sort/hvidt verdensbillede, vanvittige forestillinger om andre mennesker, der dybest set er skabt af et usikkert personligt selvværd og andre af den slags dårligdomme, der også præger teenageårene.

Da jeg var teenager, syntes jeg for eksempel, at opera og klassisk skuespil var småborgerligt, røvsygt og på alle tænkelige måder en plage af dimensioner.

Således kunne jeg, skulle jeg nu forfalde til min teenagementalitet igen, fremtrylle en tirade mod den slags røvsyge ligegyldigheder og råbe ad alle de mennesker i kongeriget Danmark, der interesserede sig for den slags latterligheder, og svine dem og deres kaffeborde til, op og ned ad døre og stolper.

Dette mest af alt for at reagere, som teenagere nu gør, når man angriber deres helligdomme, og jeg mindes at have læst et sted, at Kresten Schultz Jørgensen på et tidspunkt har været ansat som kommunikationschef for Det Kongelige Teater, så hvad er mere nærliggende end at smide en stinker tilbage over hegnet?

Jeg kunne også undre mig over, at en mand, der stort set udelukkende har arbejdet inden for en branche, der fokuserer mere på form end på indhold, har set sig så sur på en særlig form for kropsudsmykning.

Jeg kunne også undre mig over, at en mand, der stort set udelukkende har arbejdet inden for en branche, der fokuserer mere på form end på indhold, har set sig så sur på en særlig form for kropsudsmykning.

Joen Meier Olsen

Derudover kunne jeg påpege det absurde i, at det udelukkende synes at være tatoveringer og ikke øreringe, curlere, makeup, jakkesæt, slips og nogle af de tusindvis af andre former for udsmykning, mænd og kvinder har gået med siden tidernes morgen, der af uransagelige grunde gør folk til narcissistiske teenagere.

LÆS OGSÅ Hver fjerde får skader af tatoveringer

Det bedste forsvar er jo som bekendt et angreb, og da særligt i Danmark i det nye årtusinde, hvor ingen sag er for lille at forfølge.

Om det er endnu et forslag om burkaforbud efter valget eller tatoveringerne på gader og stræder, det er sgu lige meget, Ordnung muss sein, og nogen må gøre noget!

Men så igen, som jeg startede med at skrive: Jeg må jo desværre erkende, at jeg ikke er teenager mere, og at jeg ikke rigtig gider den slags.

Hvis folk vil gå i Det Kongelige Teater, så fred være med det, det kan sgu ikke få mit pis i kog. Ja, det kunne jo ligefrem være, at jeg skulle prøve det en dag?

En god ven har for nylig fortalt mig om en betragtning, han har gjort sig.

LÆS ARTIKELTattooelskere: Se min by på min hud

Det synes at være sådan, at intelligente mennesker fødes med et relativt sort/hvidt verdensbillede, men som årene går, bliver tingene mere og mere grå, og man ender mere og mere i et sokratisk verdensbillede, hvor det eneste, man kan erkende, er, at jo mere viden man tilegner sig, jo sværere bliver det at træffe fornuftige beslutninger.

Omvendt er enfoldige væsner væsentlig bedre stillet.

Her fødes man med et ekstremt komplekst verdensbillede, og alt synes gråt, men som tiden går får man langsomt, men sikkert, ryddet op i moradset.

Man får sat tingene i system, og de gode bliver separeret fra de onde, så man til sidst kan dø med et smil på læben vel vidende, at man tilhører de gode, og at de onde og idioterne forhåbentlig allerede er døde på grund af den syfilis, de pådrog sig, dengang de blev tatoveret.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

Annonce
Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR
Annoncer
22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

19. maj. KL. 20.37
Distance. Det er altafgørende at opretholde en professionel distance til det område og de mennesker, man ønsker at hjælpe. Ellers kan det forhindre, at man hjælper optimalt. Tegning: Per Marquard Otzen.

Taler Børnerådets formand sin egen eller børnenes sag?

»Lisbeth Zornig Andersen bruger sit formandskab som løftestang for sin egen sag«.

18. maj. KL. 15.04
Tegning: Roald Als

Venstrefløjen har overladt debatten til højrefløjens intellektuelle

Nævn tre centrum-venstre-intellektuelle, der præger den politiske debat i dag.

18. maj. KL. 13.12
Ammedebat. »Her tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame, der er helt bevidst om, hvad hun vil, og hvornår hun vil det«, skriver jordemoderstuderende. - Foto: Thomas Borberg (modelfoto)

Amning er da ikke perverst

Tre år efter fødslen er mine bryster udlånt til en velartikuleret ung dame.

18. maj. KL. 09.27
Valg? Regeringens finanslov for 2013 kan godt stemmes hjem med Enhedslisten, men at regere landet efter sit grundlag, kan regeringen ikke. - Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Ender Thornings reformplan i valg?

Uden Løkke vil regeringens finanslov for 2013 være uden reformer.

17. maj. KL. 23.50
Foto: MYDSKE PETER

Hvornår skal de rigeste til lommerne?

Hvis alle skal bidrage, mangler der noget i regeringens 2020-plan.

17. maj. KL. 00.01
fejlet. Helle Thorning-Schimdt har forspildt muligheden for at være brobygger i EU. - Foto: THIERRY CHARLIER/AP

Thornings EU-formandskab er slået fejl

Statsministeren har hverken ideologisk eller politisk formået at slå igennem på europæisk...

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

22. maj. KL. 00.01 Tolle lege

Det sker
Havnespot. Nogle af de bedste solsteder i København findes langs havnen. Her er det Toldbodens Grillbar. - Foto: Mathias Christensen
22. maj. KL. 12.02

Guide: Københavns bedste havnespots

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning