Omskåret studievært: »Det er det rene tortur«

Protest. Studievært Kjeld Koplev er dybt uenig i Politikens Anders Jerichows udlægning af den jødiske tradition.
Protest. Studievært Kjeld Koplev er dybt uenig i Politikens Anders Jerichows udlægning af den jødiske tradition.
Lyt til artiklen

Signaturen Anders Jerichow (AJ) skriver i Politikens leder 15.7., at omskæring af jødiske drenge er familiens videregivelse af kærlighed. Jeg mener, at det er ren tortur! AJ påstår skråsikkert, at omskæringen ikke forårsager skader. Jeg siger, at den tortur, jeg blev udsat for, da en rabbiner uden bedøvelse – og uden lægelig erfaring eller uddannelse – skar min forhud af, påførte mig psykiske traumer for resten af livet. LÆS ARTIKELOmskæring af drenge er forældrenes ansvar Den rabbiner, der førte kniven, påførte mig også en kastrationsangst, der har fulgt mig lige siden. Jeg kan ikke på nogen måde se, at omskæring har det ringeste med kærlighed at gøre. Forældre, der elsker deres barn, skamferer det ikke. En far og mor, der holder af deres nyfødte dreng, påfører ikke barnet medicinsk helt unødvendige og voldsomt store smerter. Omskæringen er ikke en kærlighedshandling. Det er en egoistisk gerning, hvor nogle mennesker, i misforstået religionsiver, mishandler og stempler et nyfødt drengebarn. Hverken mere eller mindre. Alle andre holdninger er rene og skære bortforklaringer. AJ burde betænke, at alene den måde, omskæringen finder sted på, vidner om dens barbariske oprindelse. Seancen har rødder i en mørk og primitiv tankegang, hvor mænd fra den jødiske menighed påtager sig retten til at skamfere et andet menneske.

DEBATOmskæring er ikke et ligegyldigt snuptag med en skalpel AJ ved – måske modsagt af mange andre uden for den jødiske menighed – nøjagtig, hvordan omskæringen foregår. Derfor er hans ansvar ved en anbefaling meget stor.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her