Magteliten snyder os for sandheden om krigen

Sandhed. Jeg har brug for fakta, ikke rygter og teorier, skriver tidl. overkonstabel Jimmy Solgaard i forbindelse med regeringens ønske om at nedlægge Irak- og Afghanistankommissionen. Arkivfoto. Basra, Irak.
Sandhed. Jeg har brug for fakta, ikke rygter og teorier, skriver tidl. overkonstabel Jimmy Solgaard i forbindelse med regeringens ønske om at nedlægge Irak- og Afghanistankommissionen. Arkivfoto. Basra, Irak.
Lyt til artiklen

Regeringen vil nedlægge Irak- og Afghanistankommissionen. Det efterlader endnu flere spørgsmål: Hvorfor skal den lukkes? Skal jeg som veteran blive ved med at svare på folks krigsteorier, eller vil politikerne hjælpe? Er politikerne bange eller ligeglade?

Det forarger især venstrefløjen, at mikrofonerne nu ser ud til aldrig at blive tændt i afhøringslokalet i Søborg, fordi kommissionen skal nedlægges. Imens føler de borgerlige, at de har sagt, hvad der skal siges: Den nye Venstre-regering finder »at grundlaget for den danske deltagelse i Irakkrigen (...) er tilstrækkeligt belyst«, står der i regeringsgrundlaget.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her