Annonce
Annonce
Debat

Hvorfor går feminister amok, fordi jeg henter mit barn kl. 15?

Debatten er gået totalt amok efter mit interview i Politiken om mit barn.

57

Deltidsforældre

Sådan begyndte debatten

Økonomien spiller en stor rolle, når det gælder hvor meget tid forældre kan bruge på deres børn. Jo bedre økonomi, jo mere tid har man som forælder.

For knap en uge siden fortalte jeg her i Politiken om, hvordan jeg sidste år valgte at sige mit job op, for at kunne give min datter, hvad jeg mener er den bedst mulige start her i livet.

Sidenhen er debatten omkring det interview gået totalt amok og som hovedperson i en sag, der slet ikke handler om mig, må jeg indrømme, at jeg sidder tilbage med følelsen af at være fuldstændigt ramt, rørt og dybt, dybt rystet!

Jeg er ramt af Ditte Giese og Mette Viktoria Pabst Andersens fuldstændigt usmagelige personangreb på mig og min kæreste. Jeg er rørt af de mange hundrede opbakkende beskeder, jeg har modtaget fra mennesker, som føler sig personligt berørt af min historie.

Men mest af alt er jeg dybt rystet over, at det kan vække sådan et ramaskrig, at en mor i en 3-årig periode, for egen regning, vælger at sætte sit barns trivsel over karrieren.

LÆS OGSÅ Butiksansat mor: »Det bliver til en times samvær om aftenen«

Det her ramaskrig siger så meget om, hvor lidt værdi vi tillægger omsorg i dette samfund og det siger alt om hvor alarmerende vigtigt det er, at vi ser os selv og vores børn i øjnene og finder ud af, om vi er på vej det rigtige sted hen.

For hvorfor er det så blevet så ildeset at beskæftige sig med omsorg i dette land - både privat og professionelt.

Hvorfor er det så blevet så ildeset at beskæftige sig med omsorg i dette land - både privat og professionelt

Anne-Mette Karstad

Al forskning peger jo på, at netop det, at give børn en god barndom, er en af de bedste investeringer et samfund kan gøre!

Min påstand er, at vi lever i et omsorgsmæssigt uland og at vi har været underernærede på det omsorgs mæssige plan i så lang, at vi fuldstændigt har glemt hvordan et sundt niveau føles. Omsorg og nærvær tager tid og det bliver vi simpelthen nød til at forholde os til som ansvarlige mennesker !

Læs Mette Victoria Pabsts blogindlæg på JP

Tid er livets møntfod og ligesom med alt andet i livet er det en god ide at budgettere for at sikre sig at der er råd til at indfrie alle behov på den lange bane - både personligt og professionelt. Nogle gange er det som umiddelbart ser ud som en udgift i virkeligheden en investering - sådan er det også med tid. Jeg ser de tre år jeg vælger at give min datter som den bedste investering jeg kan gøre i hendes liv.

Modsat debatørernes påstande er mit valg nemlig drevet af alt andet end dovenskab, naivitet og nasseri. Det er drevet af kærlighed, respekt og en dybfølt ambition om at give mit barn den bedst mulige barndom og dermed det bedst mulige liv. Det skræmmer mig at de motiver er så ubegribelige for dem.

LÆS OGSÅVeluddannet mor: »Jeg vil gerne hente inden klokken 15«

Hvis disse selvudråbte feminister dog bare havde brugt halvt så meget tid på at sætte sig ind i sagen, som på at udbasunere deres mening om den, så kunne vi have fået gang i en vigtig samtale om børn, tid og ligestilling.

Hvis de dog bare havde udvist en smule respekt overfor den ret til at bestemme over eget liv, de vel som feminister går ind for, kunne vi have haft en berigende dialog lige nu.

Hvis de dog bare havde mødt mig med nysgerrighed, fremfor brutalt at dømme det, de ikke forstår, så kunne vi alle sammen være blevet lidt klogere på hinanden og os selv. Hvis, hvis, hvis...

Kan vi lige lade feministernes kamp for ligestilling ligge et øjeblik og fokusere på det som virkeligt er vigtigt, nemlig kampen for ligeværdighed. Ligeværdighed, ikke bare mellem mand og kvinde, men også mellem voksen og barn. For hvem skal tage sig af børnene mens mor og far løber om kap opad karriere stigen i ligestillingens navn?

LÆS OGSÅFeministerne i Danmark trænger til et faktatjek

Hvem skal gi' dem den nærhed og omsorg, de har behov for, når hverken travle forældre eller overbelastede pædagoger har tid og overskud til dem?

I vores familie har jeg valgt at give min datter den tid, som nærvær og omsorg tager. Det er et valg jeg tager 100 pct. ansvar for og er stolt over.

Jeg har fuld respekt for, at den enkelte familie finder netop den løsning som er rigtig for dem, men hvor ville jeg dog ønske, at den respekt gik begge veje.

Redaktionen anbefaler

Veluddannet mor: »Jeg vil gerne hente inden klokken 15«

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce