Annonce
Debat 8. aug. 2009 KL. 09.30

»Et kulturchok at blive socialdemokrat«

Før forbandt hun Socialdemokraterne med mænd i røde seler. Nu er Christine Antorini ordfører i partiet. Hvad skete der lige?

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Man har et standpunkt...

I løbet af sommeren interviewer Politiken en række politikere og debattører, der har skiftet standpunkt, parti eller begge dele.

Hvorfor flyttede de sig? Er det troværdigt? Og hvad har de personlige omkostninger været?

Interview i serien:

Partiskift er værre end skilsmisse
Pernille Rosenkrantz-Theil

Jeg er rykket til venstre
Pia Kjærsgaard

De utroværdige er dem, der holder kæft
Naser Khader

Barometret står på usympatisk højrekuling
Mimi Jakobsen

Lad os prøve en rigtig socialdemokrat
Ulrik Høy

Jeg finder mig ikke i skråsikre tyranner
David Rehling

Et kulturchok at blive socialdemokrat
Cristine Antorini

Christine Antorini var ikke bare SF’er dengang i 1990’erne.

Hun var SF’er med hud og hår og hele sjælen. Og så var hun partiets kronprinsesse.

Alligevel forlod hun partiet i 1999 – og meldte sig så senere ind i det parti, som hun altid havde forbundet med ’pamperi’ og ’røde seler’. Socialdemokraterne.

Men hvorfor forlade et parti, som man står i spidsen for?

»Det var noget, jeg havde tænkt over rigtig, rigtig længe. Men da jeg endelig forlod SF, var det en utrolig lettelse for mig. Og jeg kunne egentlig ikke forstå, hvorfor det havde taget så lang tid for mig«.

Hvorfor var det svært?

»Fordi det var halvdelen af mit liv, jeg sagde farvel til. Jeg var jo ikke mere end 16 år, da jeg meldte mig ind i SFU, det var mit ungdomsliv, der lå dér. Mine venner. Mine første kærester. Ja, faren til mine børn mødte jeg dér. Det var en intens periode, hvor jeg fik en masse drømme og et politisk projekt, men også hele mit sociale liv. Der skal rigtig meget til, at man melder sig ud af det hele«.

Men alligevel gjorde du det – hvorfor?

»Fordi afstanden mellem mine holdninger og SF blev for stor. Det handlede først og fremmest om EU-politikken, hvor jeg blev overbevist om, at moderne venstreorienterede har en interesse i mere EU. Men det handlede også om udlændingepolitikken, hvor det irriterede mig, at SF-vennerne omtalte de socialdemokratiske borgmestre, der ville gøre noget ved koncentrationen af indvandrere, som ’reaktionære’. Jamen, alle, der boede der, kunne jo se problemerne, ikke?«.

Var det dig eller SF, der havde ændret holdning?

»Jeg troede længe, at det var mig, der var kernen i SF, mens resten af partiet gik den forkerte retning. Men jeg måtte jo erkende, at det var mig, der havde ændret mig, når jeg insisterede på, at vi skulle være EU-positive, hvis vi ville noget med miljø og solidaritet. SF stod jo bare, hvor SF altid havde stået. Og til sidst var jeg nødt til at tage konsekvensen. Jeg måtte ud af partiet«.

SF flyttede sig
Antorini forlod SF, men skæbnens ironi er, at SF faktisk bevægede sig i Christine Antorinis fornyelsesretning – efter at hun havde forladt partiet.

Var du ikke bare for utålmodig?

»På den ene side er jeg da meget opmuntret over, at SF flytter sig på de afgørende punkter. Men på den anden side bliver jeg ked af det, for hvorfor fanden kunne vi ikke finde ud af at diskutere det dengang? Hvis jeg kun skal se det politiske, så tror jeg ikke, at jeg kan pege på noget, hvor vi er grundlæggende uenige længere. Partiet har flyttet sig på de punkter, jeg ønskede«.

Så må du da have fortrudt, at du gik?

»Nej, slet ikke. Jeg tror, at jeg ville have gjort det sværere for SF at lave den nødvendige forandring. Jeg stod til sidst i vejen for den. Holger K. Nielsen blev paradoksalt nok den, der moderniserede SF i Europa- og udlændingespørgsmålet«.

Tegning:  Roald Als

Socialdemokraterne
Efter SF-udmeldelsen var Christine Antorini partiløs i en periode, men blev valgt til Folketinget for Socialdemokraterne i 2005. Dermed blev hun medlem af det parti, som hun havde været kritisk over for hele sit liv.

»Det var meget mærkeligt. Da jeg var ung, så jeg DSU’erne som nogle forvoksede pampere, og man skulle bare sige ordet ’den socialdemokratiske bevægelse’, så væltede det frem med rædselsfulde billeder i mit hoved. E, systembevarende typer, der ikke ville forandre. Det ville jeg ikke være en del af«.

Men det blev du – det må da have været et kulturchok?

»Ja, men et positivt kulturchok. Til min store overraskelse kom jeg ind i et parti, hvor der var ekstrem åbenhed over for debat. Jeg havde troet, at det var meget mere topstyret og blottet for nye strømninger, men jeg tog fejl«.

Er det ikke opportunisme, når venstrefløjspolitikere rykker ind i Socialdemokraterne?

»For mig personligt gælder det om at se resultater. Da jeg var ung, var det o.k. at drømme. Men da jeg blev ældre, ville jeg simpelthen kunne se en vej for, hvordan jeg kunne realisere nogle af mine politiske mål. Om det er, fordi man bliver ældre eller mere realistisk, det skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg kan bare lide at se resultater, og det kan man som socialdemokrat«.

Grænser for tolerance
En af de venstrefløjspolitikere, som har brugt samme argument som Antorini – ønsket om at se resultater – for at blive socialdemokrat, er Pernille Rosenkrantz-Theil fra Enhedslisten.

Men hun fik en alt andet end varm modtagelse af Antorini, som i et debatindlæg i Politiken for et halvt år siden omtalte Rosenkrantz-Theil som »rapkæftet på den selvbevidste måde, teenagere med himmelvendte øjne forklarer deres åndssvage forældre, at de ikke har forstået et klap«.

Hvorfor viste du ikke større tolerance over for Pernille Rosenkrantz-Theil?

»Det, jeg reagerede på, var, at Pernille Rosenkrantz-Theil sagde: Nu melder jeg mig ind hos Socialdemokraterne, men jeg mener i øvrigt fuldstændig det samme, som jeg altid har gjort hos Enhedslisten. Jeg er stadig imod Nato og EU. Det er et underligt udgangspunkt og rækker ud over min forstand«.

Du var mere ydmyg, da du meldte dig ind?

»Det vil jeg ikke sige, men jeg forlod jo netop SF, fordi jeg erkendte, at man ikke kan repræsentere et parti, hvis man på væsentlige punkter er uenig i partilinjen. Jeg var meget mere enig med det, som Socialdemokraterne står for. Derfor burde jeg også have meldt mig ind langt tidligere, end jeg gjorde«.

Hvor langt kan man flytte sig politisk uden at miste personlig troværdighed? Deltag i debatten herunder.

Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

- Få dagens vigtigste debatter på mail

Annoncer
10. feb. KL. 14.01

Kunstens pengemagt knuser det kulturelle demokrati

Acta-traktaten og kunstens lobbyister forhindrer kulturen i at nå den brede befolkning.

10. feb. KL. 00.01
Spiseregler. »Hvordan skal den muslimske kok, som ikke kan leve med tanken om at spise svinekød, kunne værdsætte og vurdere smagen?«, spørger Mikael Rothstein. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

I har endnu ikke fattet religionerne

Hotel- og Restaurantskolen viser, hvor ringe forståelsen af kulturfænomenet religion...

10. feb. KL. 09.31
Sportsligt. Hver tredje elev i folkeskolens ældste klasser føler ubehag ved at skulle i fællesbad efter idrætstimerne. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Skriv: Er folkeskoleelevers blufærdighed et problem?

Hver tredje af de ældste folkeskoleelever har det dårligt med fællesbad efter idræt.

10. feb. KL. 00.01
Splittelse. Den manglende vilje til at melde klart og tydeligt ud om finansskatten svækker regeringen. - Foto: DRESLING JENS

Regeringen er sin egen værste fjende

Modsætninger i regeringen blokerer for en fælles retning.

9. feb. KL. 13.02
Foto: VALENTE DITTE

Behold lektierne i folkeskolen

S-forslag er et 'skoleeksempel' på, hvorfor det offentlige bliver ved med at vokse.

9. feb. KL. 00.01
Søren Gade afgav det fejlagtige svar om antallet af irakiske krigsfanger i Folketinget i april 2007, og det har siden været afsæt for skiftende forsvarsministres gentagne misinformationer af Folketinget. - Foto: THOMAS SJØRUP (arkiv)

Ansvaret for manipulation må placeres

Sagen om fejlagtige oplysninger om irakiske krigsfanger må ikke kunne gentage sig.

9. feb. KL. 00.01
Dyr. De fleste kender vandrehistorien om Per Hækkerup, der gav nordsøolien væk til nordmændene for en flaske whiskey. Tidligere energiminister Bendt Bendtsen (K) forærede ikke olien til vores norske venner, men solgte den i stedet til spotpris til kammeraterne i Mærsk - endda i ganske ædru tilstand. - Foto: THOMAS BORBERG

Bendt Bendtsens oliebrøler må rettes op

Nu må de borgerlige feje op efter den dyreste mand i dansk politik.

8. feb. KL. 12.43
Foto: KRABBE LARS

Venezuelansk musiksystem skal styrke dansk dannelse

Dansk Folkeparti ønsker musikundervisning efter sydamerikansk forbillede.

8. feb. KL. 00.01
Regler. Det kan ikke være hensigtsmæssigt for nogen, at vi har en situation, hvor det bedste råd til boligejere er, at de skal undlade at leje deres bolig ud. - Foto: SØREN SCHNOOR (arkiv)

Udlejere er nærmest fødte skurke

Lejeloven er så indviklet, at det er tæt på gambling for private boligejere at leje...

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

12. feb. KL. 00.01 Pølsesnak

Det sker
Gys! I vinterferien kan du bl.a. tage børnene på Zoologisk Museum, hvor de kan se istidsdyr såsom mammutten. - Foto: MARTIN BUBANDT
11. feb. KL. 11.39

Guide: Gør vinterferien helt vildt kreativ

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning

Mest læst i dag