Annonce
Debat 3. mar. 2010 KL. 15.42

»Hvordan melder jeg mig ud af 'folket'?«

Jeg vil meldes ud af den klub, som jeg på en eller anden måde er blevet medlem af, skriver debattør.

120 kommentarer send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Fortæl mig lige, hvordan jeg kan blive meldt ud. Af folket. Jeg vil nemlig meldes ud af den klub, som jeg på en eller anden måde er blevet medlem af.

Folket vil ha’ skattelettelser, folket vil ha’ længere straffe, folket vil ha’ behandlingsgaranti, skattelettelser, madpakker, krig, tryghed, mere overvågning, flere motorveje, bedre skoler, bedre universiteter, skattelettelser, mere politi, folket vil af med de fremmede, ha’ privatiseringer …, og hver gang jeg hører det fra en af vore glimrende ærværdige politikere, er jeg begyndt at få en tiltagende kvalme.

’Vil ha’’ får lige en tur dybt ned til mine værdier, og den bliver oftere og oftere kørt mere og mere rundt i min værdisuppedas.

Og helt ærligt – jeg prøver og prøver. Jeg har ignoreret det, ladet som ingenting. ’Hø, hø’ har jeg også prøvet, men jeg kan altså ikke få ’Vil ha’ og min værdisuppedas til at forliges i den store forløsning.

Og det værste er, at kvalmen bliver større og større. Så hvordan får jeg vores politikere til at forstå, at det med ’folket’ ikke er mig?

’Vil ha’’ får lige en tur dybt ned til mine værdier, og den bliver oftere og oftere kørt mere og mere rundt i min værdisuppedas.

Søren Thomsen

»Det kan godt være, at eksperterne siger ’bla bla’, men jeg mener nu, at ’folket’ vil ha’ ’blø, blø’«, har jeg nu hørt på fra specielt de store partiers medlemmer i ni år. Og hver gang jeg har prøvet at pippe lidt om, at jeg måske ikke lige syntes om, at man sådan tog mig – medlem af folket – til indtægt for, at jeg ved bedre end eksperterne.

Det mærkelige er, at langt de fleste af os tilsyneladende accepterer folket som et validt argument for stort set alle synspunkter. Og dermed er begrebet folket glidende blevet en kolossal magtfaktor – uden reelt at ha’ noget at ha’ det i.

Men hvad med alle de undersøgelser og spørgeskemaer, som man hele tiden sender rundt, kunne man jo med rette indvende – ja, jo, hvordan er det lige, man spørger – og dermed svarer?

»Vi gør jo kun det, som folket vil ha’«, siger ministrene og giver skattelettelser mest til dem, der har i forvejen.

Og der står jeg med min kvalme og tænker på de blødende skoler, universiteter, hospitaler, de stigende antal hjemløse, de fattige børnefamilier og ikke mindst den stigende ulighed i vores lille dejlige land. Lykkelige?

Hmm vel? Og det mærkelige er, at min værdisubstans bobler og syder mere og mere til et lille opstød af vrede. Og de opstød er desværre blevet værre, idet det efterhånden er kendt, at vores magthavere for længst har skrevet drejebogen ’liberalismens indtog – masser af marked, konkurrence, en minimal offentlig sektor og større ulighed’.

Egentlig tror jeg (måske), at mine dårligdomme ville blive noget mindre, hvis politikerne ellers ville stå ved deres værdier og synspunkter, men nej! Det tør de ikke, for de ved jo godt, at så vil næste valg blive op ad bakke – og her er det så, at folket kommer ind som den frelsende engel.

’Folket vil ha’ skattelettelser’, vel vidende at det jo har som resultat, at den offentlige sektor bliver udsat for massive besparelser. De private må så tage over, og brugerbetaling indføres mere og mere.

Og det er der jo ingen problemer i, for vi har jo lige fået skattelettelser. Folkeskolerne bliver udpinte, private skoler tager over. Vores hospitaler, vores universiteter bliver erstattet af private – og sådan kunne jeg blive ved.

Men det må ikke siges højt. For det har vi jo folket til. Denne amøbestørrelse, som jo kan være svær at styre. Men måske har du og dine ’værdier’ mærket de mange overvågningstiltag, der hele tiden foregår.

Skal jeg stadig være et nyttigt medlem af folket, må jeg da forlange af mine ledere, at de står frem med åben pande og stolte præsenterer deres værdier og reelle politik.

Søren Thomsen

’Sådan noget pjat’ vil vores regering jo hurtigt replicere. »For aldrig før har der været postet så mange penge ud i det offentlige«.

Og det er også rigtigt. Men aldrig før har overvågningen og den ideologiske detailstyring af universiteter, forskningen, folkeskoler, kommuner, hospitaler m.m. været voldsommere.

De mindste detaljer er vendt og drejet, og nye lovændringer er fuldt i en lind strøm med masser af kontrolapparater bundet i halen. Milliarder har det kostet, og milliarder koster det, og til glæde for hvem? Folket? I alt fald ikke for folkeskolen, universitetet, hospitalet, borgerne …, men hvem så?

En grim tanke er desværre på vej op, og jeg prøver ihærdigt at holde den nede. Men nej! De, der har magten, må jo mene, at det, de gør, jo er til gavn for dem og deres vælgere og ligesindede. Og de har jo drejebogen klar.

Men skal minimalstaten blive en legal tanke og nogensinde blive en realitet, må der en kraftig og målrettet ideologisk styring og kontrol til af folket! Er det det, der foregår p.t.?

Tidligere statsminister Schlüter syntes, ideologi »er noget lort«. Og det kunne han, i den situation han dengang var i, have ret i. Men at blive styret af en ideologi, som man ikke helt ved, hvad er, er da meget meget være.

Så skal jeg stadig være et nyttigt medlem af folket, må jeg da forlange af mine ledere, at de står frem med åben pande og stolte præsenterer deres værdier og reelle politik.

Alt andet er uanstændigt og undergravende for vores demokrati. Så tilbage på sporet – og sæt folket frit!

Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

- Få dagens vigtigste debatter på mail

Annoncer
10. feb. KL. 14.01

Kunstens pengemagt knuser det kulturelle demokrati

Acta-traktaten og kunstens lobbyister forhindrer kulturen i at nå den brede befolkning.

10. feb. KL. 00.01
Spiseregler. »Hvordan skal den muslimske kok, som ikke kan leve med tanken om at spise svinekød, kunne værdsætte og vurdere smagen?«, spørger Mikael Rothstein. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

I har endnu ikke fattet religionerne

Hotel- og Restaurantskolen viser, hvor ringe forståelsen af kulturfænomenet religion...

10. feb. KL. 09.31
Sportsligt. Hver tredje elev i folkeskolens ældste klasser føler ubehag ved at skulle i fællesbad efter idrætstimerne. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Skriv: Er folkeskoleelevers blufærdighed et problem?

Hver tredje af de ældste folkeskoleelever har det dårligt med fællesbad efter idræt.

10. feb. KL. 00.01
Splittelse. Den manglende vilje til at melde klart og tydeligt ud om finansskatten svækker regeringen. - Foto: DRESLING JENS

Regeringen er sin egen værste fjende

Modsætninger i regeringen blokerer for en fælles retning.

9. feb. KL. 13.02
Foto: VALENTE DITTE

Behold lektierne i folkeskolen

S-forslag er et 'skoleeksempel' på, hvorfor det offentlige bliver ved med at vokse.

9. feb. KL. 00.01
Søren Gade afgav det fejlagtige svar om antallet af irakiske krigsfanger i Folketinget i april 2007, og det har siden været afsæt for skiftende forsvarsministres gentagne misinformationer af Folketinget. - Foto: THOMAS SJØRUP (arkiv)

Ansvaret for manipulation må placeres

Sagen om fejlagtige oplysninger om irakiske krigsfanger må ikke kunne gentage sig.

9. feb. KL. 00.01
Dyr. De fleste kender vandrehistorien om Per Hækkerup, der gav nordsøolien væk til nordmændene for en flaske whiskey. Tidligere energiminister Bendt Bendtsen (K) forærede ikke olien til vores norske venner, men solgte den i stedet til spotpris til kammeraterne i Mærsk - endda i ganske ædru tilstand. - Foto: THOMAS BORBERG

Bendt Bendtsens oliebrøler må rettes op

Nu må de borgerlige feje op efter den dyreste mand i dansk politik.

8. feb. KL. 12.43
Foto: KRABBE LARS

Venezuelansk musiksystem skal styrke dansk dannelse

Dansk Folkeparti ønsker musikundervisning efter sydamerikansk forbillede.

8. feb. KL. 00.01
Regler. Det kan ikke være hensigtsmæssigt for nogen, at vi har en situation, hvor det bedste råd til boligejere er, at de skal undlade at leje deres bolig ud. - Foto: SØREN SCHNOOR (arkiv)

Udlejere er nærmest fødte skurke

Lejeloven er så indviklet, at det er tæt på gambling for private boligejere at leje...

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

12. feb. KL. 00.01 Pølsesnak

Det sker
Gys! I vinterferien kan du bl.a. tage børnene på Zoologisk Museum, hvor de kan se istidsdyr såsom mammutten. - Foto: MARTIN BUBANDT
11. feb. KL. 11.39

Guide: Gør vinterferien helt vildt kreativ

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning

Mest læst i dag