To busser med skolekammerater til den 15-årige Alaa Shamasneh (brun jakke) fra Jelling mødte forleden op på Christiansborg Slotsplads for at demonstrere imod udvisningen af flygtningefamilien Shamasneh.
Foto: Jens Dresling

To busser med skolekammerater til den 15-årige Alaa Shamasneh (brun jakke) fra Jelling mødte forleden op på Christiansborg Slotsplads for at demonstrere imod udvisningen af flygtningefamilien Shamasneh.

Debatindlæg

Datterens veninde skal udvises efter syv år: Helt almindelig 45-årig lovlydig mor har fået nok

Grænsen er nu nået for, hvad vi som samfund kan være bekendt.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

En velintegreret flygtningefamilie fra mit lokalsamfund står til at skulle udvises af Danmark. Familien, der består af mor, far og tre på børn 15, 13 og 11 år, blev torsdag morgen hentet på deres bopæl og kørt til Udrejsecenter Sjælsmark i Nordsjælland. Moderen skal udvises til Jordan, og faderen og børnene til Vestbredden. Familien har boet i Danmark i syv år.

I Skovgade midt i Jelling står et tomt hus. På den lokale folkeskole er der i tre af skolens klasser en tom plads. Her ved tasterne sidder jeg, næsten tom for ord og med en fornemmelse af tomhed i hjertet. Og med en forstand, der ikke begriber.

Min 14-årige datter Frederikke har en rigtig god veninde, Alaa. De to har gået i klasse sammen siden tredje, og de har i årevis spillet på samme fodboldhold i den lokale klub. Når udendørssæsonen begynder i næste uge, bliver det uden Alaa og hendes stærke, solide midtbanespil. Sammen med sine forældre og sine tre søskende har Alaa siden torsdag morgen befundet sig på Udrejsecenter Sjælsmark. Familien har ingen anelse om, hvor længe de skal være der.

Alaa skriver til sine veninder på Snapchat, at det føles som en ond drøm, hun håber snart at vågne af, og at det eneste, hun ønsker, er at komme hjem til Jelling. Hun vil bare hjem og i skole og ikke mindst med på den udvekslingstur til Sydtyskland om nogle uger, som hun sammen med sine kammerater har forberedt og glædet sig til længe. Hun er ulykkelig, frustreret og naturligvis bange for, hvad der kommer til at ske i fremtiden.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce