»Jeg krydser bare fingre for, at den ikke skal vise sig at have uheldige konsekvenser for hende på længere sigt«, skriver en far om sin datters hpv-vaccine. (Arkivfoto)
Foto: Peter Hove Olesen

»Jeg krydser bare fingre for, at den ikke skal vise sig at have uheldige konsekvenser for hende på længere sigt«, skriver en far om sin datters hpv-vaccine. (Arkivfoto)

Debatindlæg

Far fortryder datters hpv-vaccine: »Hvis jeg havde haft den viden, jeg har nu, ville jeg have sagt nej«

Pressens kritik af vaccinen er forstummet til fordel for mange artikler og indlæg, der vil overbevise folk om, at vaccinen er sikker. Her kommer dog lidt kritik fra en far.

Debatindlæg

Vi  bragte tirsdag 4.7. dette debatindlæg, som indeholdt en række påstande om hpv-vaccinen Gardasil. Selv om Politiken ikke kan stå inde for enhver formulering i de debatindlæg, vi bringer, burde vi i de tilfælde, hvor indlægget argumenterer mod den videnskabelige konsensus på området, have bedt indlæggets forfatter om dokumentation for de påstande, der blev fremført. Det skete ikke, og det beklager vi.

Jeg er far til en datter, der er vaccineret mod kønssygdommen hpv med Gardasil. Eller rettere mod 2 af de ca. 100 kendte hpv-varianter.

De 2, som vurderes at være skyld i 70 procent af alle tilfælde af livmoderhalskræft.

Det er hun tilsyneladende sluppet helskindet fra, men hvis jeg havde haft den viden, jeg har nu, ville jeg have sagt nej.

Vi forældre er først og fremmest styret af ønsket om at tage bedst vare på vores børn. Og når op mod tre fjerdedele af forældrene i de årgange, myndighederne gerne vil vaccinere, har valgt dette fra, er der gode grunde til det.

Den vaccine, min datter fik sprøjtet ind i en muskel, indeholdt meget kontroversielt nanopartikler af aluminium.

Producenten havde i forsøgsfasen også tilsat dette i placebogruppens behandling og kaldt det saltvand.

Der er endnu ikke kommet noget troværdigt bud på, hvad disse kvinder er blevet syge af. Men syge er de

Der er endnu ikke kommet nogen troværdig forklaring på hvorfor, så vi må formode, at man forudså bivirkninger og ville camouflere dette forhold på den måde, at bivirkningerne også ville optræde i placebogruppen.

Disse partikler kan efter al sandsynlighed trænge dybt ind i hjernen og forårsage neurologiske lidelser. Tusindvis af verdens kvinder er blevet alvorligt syge med ensartede lidelser kort efter hpv-vaccination.

Og adskillige er døde især i Sydamerika. Der er endnu ikke kommet noget troværdigt bud på, hvad disse kvinder er blevet syge af. Men syge er de.

I Danmark er der sandsynligvis allerede omkring 2.500 kvinder, der lider af en tilstand med flere forskellige symptomer.

Tv 2 har bragt den kritiske dokumentarudsendelse ’De vaccinerede piger’, og dagbladet MX fulgte op.

Men kritikken i pressen er forstummet. Politiken har gennem årene bragt en lang række artikler om emnet og en stribe debatindlæg, der tilstræber at overbevise om, at vaccinen er sikker.

Og ikke så mange om, hvor svært de syge har haft ved at blive taget alvorligt og få lægerne til at tage deres komplekse symptombillede alvorligt.

Det ser ud til at virke, for tilslutningen til vaccinen stiger. Senest hjulpet af en stort opsat historie om, at forskere har konkluderet, at de syges invaliderende træthed ikke kan kaldes klassiske tilfælde af kronisk træthedssyndrom. Det er godt at vide.

Jeg kan så tilføje, at deres manglende koncentrationsevne garanteret heller ikke er klassisk malersyndrom, deres svimmelhed ikke en brandert og deres smertende led ikke stuepigeknæ.

Min datter har aldrig været sportsaktiv, haft kyssesyge eller behandlingskrævende fysiske skader, så hun passer ikke på profilen af de fleste, der har fået alvorlige bivirkninger af hpv-vaccinen.

Jeg krydser bare fingre for, at den ikke skal vise sig at have uheldige konsekvenser for hende på længere sigt.

Men skulle vaccinen vise sig udelukkende at have den positive effekt, som sundhedsmyndighederne håber, kan hun jo glæde sig over, at hendes risiko for at dø af livmoderhalskræft, inden hun bliver 65 år, er faldet fra 0,2 procent til 0,15 procent.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce